0 575 visningar

9 svar

En hätta o. två spindlingar

SvenD

27 okt 2009 kl. 23:22

1. Hätta (antar jag!) Hatt 1-1,5 cm.
Ingen spec. doft. Granskog.
2. Spindling. Hatt ca 3 cm. Aningen jorddoft. Mycket markerad hatt-topp!
3. Spindling.Hatt 3-3,5 cm. Kamferdoft. Markerad vit ringzon (som C. brunneus). Blandskog, mest barrträd.

0

två spindlingar

Karl S

28 okt 2009 kl. 13:51

Små Telamonier måste nog mikras om du vill ha säker diagnos.

Nr 2 kan vara Cortinarius albovariegatus,
Nr 3 kan vara C. flexipes, pelargonspindling, den luktar som namnet, men det kanske du uppfattade som kamfer?

0

Ingen hätta

Hans v E

28 okt 2009 kl. 14:29

men en hätting. Släktet Galerina.(Brunsporig i st. f. vitsporig, rosthättingar har de kallats då och de “röd"sporiga för rödhättingar).

0

Ingen hätta

SvenD

28 okt 2009 kl. 17:20

Tack för svar. Men, Karl, heter inte pelargonspindling Cortinarius paleaceus? Cortinarius flexipes är väl toppspindling - eller . . .?

0

Ingen hätta

Irene A

28 okt 2009 kl. 17:42

En liten rättelse bara.. Jag har för mig att det är Conocybe-arterna som kallas “rosthättingar”.

0

Ingen hätta

SvenD

28 okt 2009 kl. 18:24

Då kanske man kan tänka sig att min heter Rosthätting (Conocybe tenera -
Gäckhätting enl. Nylén!) eller någon
annan i den gruppen.

0

Ingen hätta

"JAS" Helsingborg

28 okt 2009 kl. 18:25

Oj pelargonspindling? Där var det visst lite rörigt i alla fall om man kollar runt på nätet?? Vad skall den heta?

0

två spindlingar

Karl S

28 okt 2009 kl. 18:31

Mja, jag har sett olika namn på den här arten. C. paleaceus används inte längre för den (nomen dubium om jag minns rätt), utan C. flexipes. Vi har då 2 svenska namn, välj vilket du tycker är bäst.

Håller med Hans om Galerina. Den verkar växa i Sphagnum, då har vi ju 2 vanliga: G. palustris och G. tibiicystis. Måste mikras de oxo. Den senare har som namnet antyder “skenbensformade” cystidier (tibia = skenben).  Hur många vet hur ett skenben ser ut? Jag vet bara hur cystidierna ser ut 8D

0

två spindlingar

Karl S

28 okt 2009 kl. 18:55

Flåt… jag menade föståss Galerina paludosa.

0

Ingen hätta

Irene A

28 okt 2009 kl. 19:11

Galerina, ja mycket tänkbart.

Sphagnum, nej. Det där är kammossa.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone