Några kommentarer fanns ju i den här tråden:
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=167780&fnr=1&sok=&Start=0&Offset=50&18
men eftersom det här blir en avstickare från det ämnet, tänkte jag att man kunde använda den här rubriken för att belysa sånt som upplevs problematiskt eller rent av felaktigt i Artportalens artlista.
finns inte!
Om man skriver Cortinarius violaceus istället, länkas det till underarten lövviolspindling, trots att det säkert är granskogsformen som avses för det mesta.
Enda sättet att kunna registrera rätt art, är att skriva Cortinarius violaceus ssp. harcynicus. Nog borde den få heta violspindling?
Irene, när det gäller violspindlingarna, så räknas numera, enligt Funga N, C. hercynicus som en egen art, och det är den som bör heta “violspindling”. Lövskogsarten är då förstås C. violaceus.
Det där kan nog orsaka problem med våra grannländer söderut, där på motsvarande språk C. violaceus heter violspindling, och är vanligast. Bättre hade varit att ge C. hercynicus namnet “granviolspindling”.
Jag försökte med Artportalen, men den länk som finns i Svampguiden är trasig.
Det stämmer Karl, länken här till Artportalen är gammal, nu ingår både växter och svampar i samma databas och heter så här:
http://www.artportalen.se/plants/default.asp
http://www.artportalen.se/plants/default.asp
Denna murkla finns det inte heller namn på vad jag vet. Jag la in den som saknad efter tips av Irene.
är i alla fall med nu i Dyntaxa, så det finns hopp om att den kommer med i Artportalens artlista.
Skogsfrun, om du har någon bra idé, passa på att föreslå ett svenskt namn, för det saknas fortfarande.
Eller om det redan finns ett finlandssvenskt, föreslå det..
Finlandssvenska svampnamn finns inte. Någon gång har någon frågat mig om namnförslag på någon svamp utan svenskt namn. Förr kanske jag förslog nåt, de publicierades, men det blev ändå inte det namnet som sedan blev det som togs i bruk då t.ex. svenska ekologiska katalogen publicerades. Det blir bara en röra, värre än den vetenskapliga namnröran. Så numera säger jag att det är bäst att låta bli att föreslå något - bara vänta på att det kommer nåt från Sverige.
Här har nationella svampföreningen en namnkommitté som kommer fram med alla finska namn. Namn som används utan att vara sanktionerade av namnkommittén sätts alltid av alla inom citationstecken, t.ex. för en ny art som snabbt publiceras. Det är ett bra centralstyrt system, som alla förstår.
Oligoporus parvus (som igen påstås tillhöra Postia) heter på finska kitukääpä. Kääpä = ticka, medan kitu hänvisar till någonting som pinats och plågats och blivit nöd- eller tvinvuxet, förkrympt eller dvärg. Nåt i stil med “dvärgticka” kanske?
“Parvus” betyder ju också liten eller oansenlig på latin.
Jag ska också korrigera mig - jag har nog faktiskt aldrig hittat parvus själv. Däremot har jag artbestämt kollekter som en annan person samlat in i Norrbotten och de har sedan bekräftats av Renvall. Men det innebär att jag har dålig känsla för hur tickan ser ut i fält, vilket hade varit bra om man ska föreslå ett namn.
Men anses den verkligen tillhöra Postia? När Renvall publicerade den var det som Oligoporus, och i det släktet har den också placerats i Niemeläs flora, trots att han även har med Postia.
Så ryktas det att det ska vara Postia. Då långdansen kring Postia vs. Oligoporus kom i gång så var det bara dem med tjockväggiga okönliga sporer (klamydosporer) som var starkt CB-positiva som fördes till Oligoprus: rennyi, sericeomollis, ptychogaster och kanske nån till som jag inte nu kommer i håg på rak arm.
Så förändrades modet, men enligt de senaste (opublicerade) ryktena jag hört så är vi nu nästan tillbaka där det började. Det har ryktats om att en publikation är att vänta från göteborgarna och kanske nån till. Så vi får väl se vad det sensaste budet är då.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.