Fina bilder Irene och den fina gelétrattingen lär jag inte få se på ett tag:( Om jag förstår rätt så finns den bara på några lokaler i Uppland och så på Gottland och i Jämtland, eller är det som vanligt att den finns på betydligt fler platser, var har du dina? Jag väntar fortfarande på “flamman”.
kan inte vara så vanlig, troligen lite kalkgynnad och kanske med övervägande nordlig utbredning hos oss..?
Jag har sett den på tre ställen, en upplagsplats för timmer i Dalarna, en traktorväg på Gotland, och härhemma på promenadstigen i Hörnefors (en av de nordöstra punkterna i Artportalens utbredningskarta):
http://www.artportalen.se/plants/uttag_karta.asp?art=6235&art_leaf=True
Ja så är det alltså, när jag är i de nordliga delarna av landet då är det snöööö där Men ä andra sidan så lockar Gottland vid den här årstiden om den finns där då, Gottland om hösten är fantastiskt tycker jag men det är tyvärr över 15 år sedan jag var där vid denna årstid, får nog planeras in till nästa år. En fråga till Irene, äter du den? Ja gelétrattingen alltså:)
Underbara bilder Irene. Jag har lust att göra som fågelskådarna, som kan fara hur långt som helst för att få se en ny art, dvs åka iväg ner till Hörnefors och titta på geletrattingarna. (det är ju bara några mil)
Du Karl, Polcirkeln är betydligt längre norrut mellan Jokkmokk och Vuollerim och Arvidsjaur. Sverige är tyvärr ganska avlångt.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.