Jag har aldrig sett någonting som ser ut så här. Jag får en känsla av att det är en ticka, men i så fall är porerna helt uppslitsade. Den växte på snittytan på en granstubbe. Så fort man nuddar den blir den orangebrun - kanske blödticka?
Hej Karin. Jag har också hittat en blödticka (Klas har tittat på den) som växte lite konstigt, se tråden http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=165216&fnr=1&sok=Gunhild&Start=0&Offset=50&14
Kan inte riktigt släppa den här tickan. Såg i anteckningsboken att jag uppgett fel trädslag. Den växte inte alls på en granstubbe utan på en tallstubbe. Så här ser den ut i torkat skick, fast bilden är för röd. Är lite inne på lateritticka (Oligoporus lateritus), som jag hittade bild på i signalartsboken och som känns bättre än blödticka. Vad tror ni om det?
Ok, jag förstår….....kanske inte så bra. Skillnaden mellan snabbt och pang kanske man lär sig med tiden:) Jag ska i alla fall hålla utkik efter tickor på tallar i området (det finns väldigt fina tallar där med mycket talltickor) och hoppas på att jag kan lösa det här så småningom.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.