Nja, jag tror inte du har Saffranshätta på någon av dina bilder. De brukar inte växa tuvade och om man bryter foten så rinner det saffransfärgad saft ur dem och det verkar det inte göra på dina och inte den färgen på lammellerna heller. Bild 3 har ju färgen som på Rättickheätta men de verkar lite spröda för att vara det men det är nog det i alla fall. vad du har på de 2 första bilderna vet jag inte.
Jo du! Det är frågan. Men här har du en bra länk, jag brukar kolla här.
http://home.online.no/~araronse/Mycenakey/list.htm
Rosenhätta stämmer. Den är späd och har röd skivegg, vilket man kan ana på bilden.
Guldeggad hätta är mest en barrskogsart, men ska tydligen gå att hitta i ekförna också. Ditt fynd var tydligen i bokförna, så arten har kanske lite mindre snävt habitatkrav än man trott.
Svampstaff, skulle du inte kunna som princip alltid ange om bilderna (per serie) är förmodat samma art eller inte? Samt numrera dina bildlänkar. Det skulle oxo hjälpa om du skrev hur dom växte.
T ex, när det gäller serie #2, är dom 2 första samma kollakt eller inte? Bild 1 ser ut att växa på en stam (liggande?), men det är inte helt klart. I alla fall skulle bild 1 kunna vara en Gymnopilus och bild 2 en Galerina.
Jag tror som tidigare sagts att hättan i fråga är Mycena aurantiomarginata.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.