0 611 visningar

19 svar

Räfflad nagelskivling.

svampstaff

30 okt 2009 kl. 20:45

Såg jag igår på en naken ek vid basen, men det växte två svampar på eken intill dom räfflade som jag inte känner igen (bild3)

0

svampstaff

30 okt 2009 kl. 20:46

Och vackra höstmusseroner.

0

svampstaff

30 okt 2009 kl. 21:17

Frågan är om jag inte prickade in isabellmusseron igår oxå, i bokskog/dike.

0

Vinterskivling

Hans v E

30 okt 2009 kl. 21:39

är det och den tredje tuvspröding.
Den sista är pudertratt igen.

0

Vinterskivling

svampstaff

30 okt 2009 kl. 21:50

Tuvsprödingen köer jag, men inte flammulina velutipes)

0

Vinterskivling

svampstaff

30 okt 2009 kl. 21:50

Köper skulle det stå.

0

Vinterskivling

Hans v E

30 okt 2009 kl. 21:58

Ja nog är foten räfflad, men färgen fel.

0

Vinterskivling

svampstaff

30 okt 2009 kl. 22:00

För säkerhets skull tog jag en bättre bild på dom fårade vridna fötterna, den är dessutom inte klibbig på hatten som F.velutipes.

0

Vinterskivling

svampstaff

30 okt 2009 kl. 22:01

Hade varit bra med en bild oxå?

0

Vinterskivling

"JAS" Helsingborg

30 okt 2009 kl. 22:28

På tal om färg så har de väl inte rätt färg för F.velutipes heller och kollar man runt på nätet så verkar ju den räfflade ha större variation på fotfärgen än F.velutipes, men det är vad jag tycker.

0

Vinterskivling

svampstaff

30 okt 2009 kl. 22:48

Ja jag vet inte?Var väl tämligen säker på dom, vanlig vinterskivling har jag inga problem att känna igen eller hitta, sen brukar vinterskivlingen sitta relativt löst på underlaget, dom här fick jag bryta loss.
Har en bild på vanlig flammulina från igår.

0

Vinterskivling

Hans v E

31 okt 2009 kl. 09:14

Tycker forfarande det ser ut som Flammulina, men du kanske har rätt.
Någon annan: Kom igen!

0

Vinterskivling

Jan A, Uppsala

31 okt 2009 kl. 10:56

Håller med Hans; och den är mycket variabel.

0

Vinterskivling

Tony S

31 okt 2009 kl. 13:50

Jag tror som Hans.
Räfflad nagelskivling har högre och glesare skivor, inte sällan snedställda. Hatten är mer matt rödbrun-gråbrun, ofta fläckig. Foten brukar vara kraftigare räfflad och tillplattad.

0

Karl S

31 okt 2009 kl. 15:37

Verkar vara ett litet småputtrigt mysterium att pigga upp vinternatten med. Såvitt jag minns, har Flammulina inte såna där rotlika, fusoida fötter, medan G. fusipes inte har den där livliga hattfärgen, den är mer mörkt, matt rödbrun.

Bör kollas upp närmare.

0

svampstaff

31 okt 2009 kl. 16:01

Ja Flammulina velutipes är det inte, såg dom senast idag på asp, mkt.mjukare,klibbigare mm.
Dom här växte nästan ur asfalten där eken stod, intressant, får spara några ex.

0

Tony S

31 okt 2009 kl. 16:28

Ett alternativ skulle kunna vara Flammulina populicola (obs höftskott!). Den ska ha rotlikt förlängd fot. Hattytan kan ha en pruina, vilket jag tycker mig kunna ana på något av dina torrare exemplar Svampstaff.
Det är en art som verkar vara dåligt känd här, men enligt F.N. ska det finnas fynd i Sverige av den.
Den ska växa främst på asp (i Nordamerika endast på Populus), men de anger allmänt löv- och barrträd som möjliga substrat.
Som Karl skriver, så borde den kollas. F. populicola ska ha kortare och något bredare sporer än F. velutipes.

0

svampstaff

25 nov 2009 kl. 20:17

Åkte förbi en sväng idag, i ett annat ärende, och det kommer nya ända nere vid fotbasen mot asfalten.Tog med mamma nagelskivling hem, och såg inte förens i datorn att det sitter minst 50 småknoddar vid foten:)
Ska följa upp dom där, några sitter kvar.

0

Vinterskivling

Irene A

26 nov 2009 kl. 13:58

Jag håller med de övriga, den skulle behöva mikroskoperas. Det finns flera Flammulina-arter att välja på, den här t.ex.:

http://www.champis.net/wiki/index.php/Flammulina_elastica

0

Vinterskivling

svampstaff

26 nov 2009 kl. 19:31

Jo jag har förstått det, ska spara några, och hålla koll på dom, för inte en gnutta klibbiga som vanlig flammulina velutipes inte.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone