Ja jag vet inte?Var väl tämligen säker på dom, vanlig vinterskivling har jag inga problem att känna igen eller hitta, sen brukar vinterskivlingen sitta relativt löst på underlaget, dom här fick jag bryta loss.
Har en bild på vanlig flammulina från igår.
Ett alternativ skulle kunna vara Flammulina populicola (obs höftskott!). Den ska ha rotlikt förlängd fot. Hattytan kan ha en pruina, vilket jag tycker mig kunna ana på något av dina torrare exemplar Svampstaff.
Det är en art som verkar vara dåligt känd här, men enligt F.N. ska det finnas fynd i Sverige av den.
Den ska växa främst på asp (i Nordamerika endast på Populus), men de anger allmänt löv- och barrträd som möjliga substrat.
Som Karl skriver, så borde den kollas. F. populicola ska ha kortare och något bredare sporer än F. velutipes.
Jag håller med de övriga, den skulle behöva mikroskoperas. Det finns flera Flammulina-arter att välja på, den här t.ex.:
http://www.champis.net/wiki/index.php/Flammulina_elastica
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.