0 1082 visningar

7 svar

Trattisar på en trädstam

Carin

23 aug 2006 kl. 19:27

Idag på vår kvällsrunda bland mycelierna dök vi på en gammal trädstam på väg att murkna. På den växt en mängd trattkantareller. De första för året. Det är ju omöjligt att ta fel på trattkantareller - den typiska “tratten” och skivorna. Eller hur? Men jag har aldrig sett dem växa på det här sättet förr, har någon annan det?

0

Michael Krikorev

23 aug 2006 kl. 19:30

Gullnavling kan vara snarlik och växer på murken ved, men den har skivor på undersidan av hatten:
http://svampguiden.com/art/visa/omphalina_chrysophylla

0

Irene A

23 aug 2006 kl. 19:33

Det låter som gullnavling, om den växer på murken granved.

http://home.att.net/~mushroomhunt/Omphalina_chrysophylla.htm

0

Carin

23 aug 2006 kl. 19:34

Ojdå. Går den att äta?

0

hanzzon

23 aug 2006 kl. 19:46

trattisen har åsar.
mvh

0

Irene A

23 aug 2006 kl. 19:49

Gullnavlingen luktar gott, men saknar matvärde.

0

per d

24 aug 2006 kl. 00:47

jag har ett flertal gånger funnit trattkantareller växandes på multnande trästubbar, och jag är 100 proc säker på att det varit tratt kantareller

0

Bo E

24 aug 2006 kl. 16:19

Jodå, det har jag också, men det har varit stubbar som inte längre kan klassas som “trä” utan mer blivit mossbeväxta upphöjningar. Tror att det handlar om planterad granskog på betesmark som har gallrats för länge sen.
Det finns väl nån gräns när träet blir så förmultnat och genomträngt av mossornas rottrådar att det inte längre räknas som trä, eller…?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone