0 946 visningar

11 svar

trattskivling ??

Draken

2 nov 2009 kl. 11:35

De här svamparna hittade jag igår utanfö Sthlm i tallgranskog men då var de ljusgrå och växte i mängder, tog hem tre för att identifiera men hittar dem inte, kan någon hjälpa vore jag glad tack

0

anithau

2 nov 2009 kl. 12:02

hej du!
Synd att inte hela foten är med.

Jag får en känsla av klubbtrattskivling. Kolla på den.

0

Bo E

2 nov 2009 kl. 12:16

Kanske är det inte pudrad trattskivling då???
Om man jämför med databasens bild så verkar ju foten vit, medan Drakens skivlingar har mörkare fot.
De jag hittade igår hade oxå mörkare fot.
Är det något annat då? De hade den typiska doften och smakade precis som jag minns att pudrad trattskivling ska smaka…

0

Bo E

2 nov 2009 kl. 12:16

öhhhh
länken till databasens bild

http://svampguiden.com/art/visa/Clitocybe_nebularis

0

anithau

2 nov 2009 kl. 12:35

Du har säkert rätt Bo.

Men klubbtrattskivlingen blir ljusare nedtill, men den delen är ju borta på dessa objekt.

0

Bo E

2 nov 2009 kl. 12:52

Klubbtrattskivlingen på bild.

Liknar ju faktiskt mer de “pudrade trattskivlingar” jag åt igår än den pudrade trattskivlingen ser ut i databasen….så vete katten om det inte är anithau som har rätt…

0

Bo E

2 nov 2009 kl. 12:53

0

Draken

2 nov 2009 kl. 12:57

Tack för alla svar jag lutar åt klubbtrattskivling och skivorna går ner som på en kantarell de är lite mörkare också och inte som på den pudrade, tack alla

0

Bo E

2 nov 2009 kl. 13:46

Ja, vi kanske är många som plockat klubbtrattskivling i god tro att det är pudrad, och kanske inte funderat över det förrns nu när vi får veta om den klubbfotade variantens existens.

Hoppas matvärdet är samma, jag har i alla fall inte mått illa av den, även om jag drack vin till maten och det var ca tre hattar av klubbfotingen med i svampblandningen (rökslöjskivling och frostvaxskivling fick oxå va med)

0

anithau

2 nov 2009 kl. 15:48

Jag känner en gammal dam, som i hela sitt liv ätit klubbtrattskivling. Hon lever än.

0

Bo E

2 nov 2009 kl. 17:12

Enligt google skulle den ha antabus-effekt ungefär som den grå bläcksvampen (???)

Det kanske måste till mer svamp eller mer vin för att det ska märkas….he he…

0

Draken

2 nov 2009 kl. 17:17

Kollat olika svampböcker och det är nästan klart med klubbtrattskivlingen, men mina svampar hade också som lite rimfrost på hatten vid torka, svampen har blivit ganska mörk nu och med gulaktiga skivor och mörkare fot, det blir en extra koll av den svampen nästa vända i skogen men antabuseffekten verkar ju måttlig så, tack för svar alla.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone