Kanske är det inte pudrad trattskivling då???
Om man jämför med databasens bild så verkar ju foten vit, medan Drakens skivlingar har mörkare fot.
De jag hittade igår hade oxå mörkare fot.
Är det något annat då? De hade den typiska doften och smakade precis som jag minns att pudrad trattskivling ska smaka…
länken….hummmm…
är jag inte riktigt vaken idag?
Ja, vi kanske är många som plockat klubbtrattskivling i god tro att det är pudrad, och kanske inte funderat över det förrns nu när vi får veta om den klubbfotade variantens existens.
Hoppas matvärdet är samma, jag har i alla fall inte mått illa av den, även om jag drack vin till maten och det var ca tre hattar av klubbfotingen med i svampblandningen (rökslöjskivling och frostvaxskivling fick oxå va med)
Kollat olika svampböcker och det är nästan klart med klubbtrattskivlingen, men mina svampar hade också som lite rimfrost på hatten vid torka, svampen har blivit ganska mörk nu och med gulaktiga skivor och mörkare fot, det blir en extra koll av den svampen nästa vända i skogen men antabuseffekten verkar ju måttlig så, tack för svar alla.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.