0 569 visningar

27 svar

Lite från Skanör 31/10

"JAS" Helsingborg

2 nov 2009 kl. 20:06

Så en liten exkursion med Puggehatten runt Skanör. Långt från alla fick namn under utfärden så jag hoppas Joachim tittar in och att han har haft tid att kolla fynden. Serie 1 lite interiörbilder så ni får en aning om vad vi rör oss i för marker här i Skåne, det saknas en bild på talldungen men en talldunge vet väl de flesta hur den ser ut, här växer den på nästan ren sand (gammal havsbotten) Det kommer mer om en stund, det är dags att läsa saga.

0

"JAS" Helsingborg

2 nov 2009 kl. 20:29

Vi börjar med några små. Sereie 2. någon brosking på tallbarr och då kanske Barrbrosking, Micromphale perforans skulle vara rätt art, eller?

0

"JAS" Helsingborg

2 nov 2009 kl. 20:32

Serie 3. En liten hätta kanske då Bräkenhätta Mycena pterigena eftersom den växer på just bräkenstjälkar.

0

"JAS" Helsingborg

2 nov 2009 kl. 20:37

Serie 4. En liten art som bara skall växa på vissna murgrönelöv,den växer såväl på ovan och undersidan samtidigt så när man håller upp lövet så har man alltså svamp på båda sidorna och båda strävar rakt ut, så det ser väldigt skmmt ut. Tyvärr gick det inte att få något bra foto på detta men skall göra ett försök vid ett annat tillfälle. Jag har letat men hittar den inte så här behövs hjälp. Hjälp!

0

"JAS" Helsingborg

2 nov 2009 kl. 20:39

Serie 5. Bajssvamp, en skål på koskit, vem har ett bra förslag på vilken art det kan vara?

0

"JAS" Helsingborg

2 nov 2009 kl. 20:42

Serie 6. En vacker Violmusseron Lepista sordida och på bild 3 tillsammans med Svavelslöjing.

0

"JAS" Helsingborg

2 nov 2009 kl. 20:48

Serie 6. En hätta kanske, på strandnära betad gräsmark med enstaka tallar och björkar. Men viken är det?

0

Ewa lilliesköld

2 nov 2009 kl. 20:50

Kan inte ett namn men många läckra bilder “JAS”!!
:-)

0

"JAS" Helsingborg

2 nov 2009 kl. 20:50

Serie 7. En annan liten gulorange sak som fanns i stor mängd av på ljungheden liksom flåhätta.

0

"JAS" Helsingborg

2 nov 2009 kl. 20:52

Serie 8. En som nog alla kan eller borde kunna, den fanns absolut överallt i talldungen synd bara att det inte var den äkta varianten.

0

"JAS" Helsingborg

2 nov 2009 kl. 20:54

Tack för det Ewa. Jag kör en tråd till då jag tycker att det inte får bli för många i samma, lite svårt att hålla koll då, eller hur:)

0

Karl S

2 nov 2009 kl. 21:07

Serie 6 kan vara en Conocybem hätting, men måste undersökas närmare.

Serie 7 en Galerina, kanske G. graminea.

Serie 2 är klart barrbosking, Marasmiellus perforans.

0

anithau

2 nov 2009 kl. 22:29

Det enda jag kan säga:
Helt fantastiska bilder.

0

"JAS" Helsingborg

2 nov 2009 kl. 23:42

Tack anithau och Karl, nu skulle jag oxå vilja ha lite tips på murgrönesvampen och bajsskålen men det kommer väl i morgon.

0

Jan A, Uppsala

3 nov 2009 kl. 06:30

När jag letade efter svampar på Hedera/ivy dök dessa upp. Nånting för svampfärgarna kanske!
http://www.purlbee.com/felted-mushrooms-kathyrn-ivy/

0

"JAS" Helsingborg

3 nov 2009 kl. 07:14

Hej Jan. Roliga små svampar men du hittade inget Hederasvamp du heller eller?

0

Jan A, Uppsala

3 nov 2009 kl. 07:27

Jodå, men inget passande än så länge. Ska fortsätta när/om jag kommer hem igen…

0

Irene A

3 nov 2009 kl. 09:24

2 tycker jag är mer lik tagelbrosking, Marasmius androsaceus, med den svarta, blanka foten (kan inte påminna mig att jag har sett barrbrosking på annat än granbarr heller..)

4 liknar dvärgbrosking, Marasmius epiphyllus

5 fina violmusseroner, kul att få se dem!

0

Irene A

3 nov 2009 kl. 10:08

Blev lite fel, det var ju nr 6 som var violmusseroner.

Orange dyngskål, Coprobia granulata, är väl ett bra förslag på 5:an?

0

"JAS" Helsingborg

3 nov 2009 kl. 10:43

Tack Irene, dina förslag är inte alls dumma som vanligt har du stenkoll. Jag såg nu att jag har 2 serie 6 och det är däremot mycket dumt men den första serie 6. är Violmusseronen så det löser sig hoppas jag.

0

"JAS" Helsingborg

3 nov 2009 kl. 11:43

Hej igen Irene! Letade lite i min litteratur och hittade något som heter “murgrönsbrosking” med det latinska namnet Marasmius epiphyllus!??

0

Jan A, Uppsala

3 nov 2009 kl. 11:51

M. epiphylloides heter den.

0

"JAS" Helsingborg

3 nov 2009 kl. 12:01

Hej Jan! Jag hittar inget med det namnet bara denna Marasmius epiphyllus?

0

Irene A

3 nov 2009 kl. 12:08

Undrar om man kan utgå ifrån att det är Marasmius epiphylloides när den växer på murgröna?
Dvärgbroskingen, Marasmius epiphyllus kan ju också växa på det mesta ifråga om pinnar och löv.

Det finns några få fynduppgifter av murgrönsbrosking från Skåne, men mikroskopering är kanske det enda säkra. Den ska ha kvastliknande celler i hatthuden, såna här:
http://www.mushroomexpert.com/images/microscope_cap_02.jpg

0

"JAS" Helsingborg

3 nov 2009 kl. 12:40

Nu har jag klantat mig igen, ber om ursäkt Jan, jag har visst hittat Marasmius epiphylloides det är ju den som kallas för just Murgönsbrosking, jag slarvade med läsningen eller oxå så är det dyslexin som lurar mig igen.:(

0

Jan A, Uppsala

3 nov 2009 kl. 13:27

Var inte orolig JAS; det vore värre om du kom på mig med att ha fel…;)

0

"JAS" Helsingborg

3 nov 2009 kl. 15:50

=0

0

"JAS" Helsingborg

4 nov 2009 kl. 14:23

Serie 2. är Tagelbrosking, Marasmius androsaceus och Serie 4. är Murgönsbrosking Marasmius epiphylloides. Så långt allt väl, tyvärr klarade Sven-Åke inte av de övriga i torkat tillstånd och på den korta tid som vi hade på oss idag, så vi får nöja oss med detta så länge.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone