0 412 visningar

3 svar

Grå eller svartfjällig musseron?

svampstaff

2 nov 2009 kl. 20:25

Kollade som snabbast där jag hittade jordtungor häromdan, området består av en gammal sandtäkt med mestadels tall, där jag aldrig letar svamp(för nära hem tydligen), men det fanns massor av svamp fortfarande, eftersom tall inte är min grej, så känner jag inte igen så många ännu?men det gör nog ni..
Serie1.
Är på dom jag tror grå musseron, som fanns i massor, även om dom ser annorlunda ut på bild2.

0

Serie2.

svampstaff

2 nov 2009 kl. 20:27

Är även den från tallsandåsen, i en massa tallbark växte det många olika saker.

0

Serie3.

svampstaff

2 nov 2009 kl. 20:31

Den första är väl inte blåmusseron?eller gillar dom tall oxå?
Sista bilden är väl frostvaxing?

0

Serie2.

Michael Krikorev

2 nov 2009 kl. 23:00

Serie 1:
  1 - Troligen jordmusseron (Tricholoma terreum)

Serie 2:
  1 - Fläckig bitterskivling (Gymnopilus penetrans)
  2 - Slemflamskivling (Pholiota lenta)
  3 - En rödskivling (Entoloma), vågar inte gissa vilken art.

Serie 3:
  1 - Jodå, ser ut som blåmusseron.
  2 - Kanske en art i släktet Melanoleuca, de är svåra.
  3 - Ja, frostvaxing!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone