0 501 visningar

22 svar

Lite mer från Skanör.

"JAS" Helsingborg

2 nov 2009 kl. 20:58

Det kan ju bli lite mycket med allt i en och samma tråd så här startar jag en till. Serie 1. Någon liten mussling skulle jag tro att det är början till. Blandskog, substratet är troligen lönn. Vi befinner oss nu i en blandskog/dunge på ren sandjord eller sand.

0

"JAS" Helsingborg

2 nov 2009 kl. 21:01

Serie 2. Åxo på Lönn en Lönntjärfläcksvamp Rhytisma acerinum. Hum, vore ju inte den om den växte på något annat träslag=)

0

"JAS" Helsingborg

2 nov 2009 kl. 21:03

Serie 3. Någon tagging, Poring eller vad? Det är faktiskt samma på båda bilderna och även denna på Lönn.

0

"JAS" Helsingborg

2 nov 2009 kl. 21:06

Serie 4. nu är vi tillbaka ute på Ljungheden. Detta är som vanligt antar jag någon nopping/röding, eller? och då undrar jag ju om man kan säga viket? det kommer 3 serier och det kan mycket möjligt vara samma men jag vet inte:(

0

"JAS" Helsingborg

2 nov 2009 kl. 21:08

Serie 5. Kanske samma som serie 4.

0

"JAS" Helsingborg

2 nov 2009 kl. 21:09

Serie 6. Är det kanske samma även här?

0

"JAS" Helsingborg

2 nov 2009 kl. 21:11

Serie 7. Usch är detta oxå samma fast betydligt mindre växer på vindpinad gräs/mossbevuxen sanddyn.

0

"JAS" Helsingborg

2 nov 2009 kl. 21:13

Serie 8. På flis i talldungen.

0

"JAS" Helsingborg

2 nov 2009 kl. 21:17

Serie 9. Så var det det här med de Violetta geléskålarna, vilken är detta undrar jag då?

0

Joachim Krumlinde

3 nov 2009 kl. 09:24

Hej JAS,

Nr 4, 5 och 6 är mjölgråskivling (Lyophyllum rancidum). Ingen rödskivling, jag har kollat sporerna.

Nr 9 bör vara den vanliga violetta geléskålen Ascocoryne sarcoides, konidiestadiet.

0

"JAS" Helsingborg

3 nov 2009 kl. 11:07

Hej Joachim Krumlinde och tack för senast, har du kollat de andra fynden, jag skulle behöva lite info om dem oxå så klart, du kollar väl mina andra trådar? Tack för hjälpen här så klart:) Mjölgråskivling, löv och barrskog och mindre allmän? Vi hittade den ju på ljunghed och i stort antal!?:)

0

Irene A

3 nov 2009 kl. 11:44

Håller med dig, JAS, det ser inte ut som mjölgråskivling. Den har annorlunda skivor bl.a.
Kolla på rothätta, Mycena megaspora, istället.

Serie 6 ser ut att innehålla en blandad kollekt, två olika hättor tror jag…

Serie 7 är nog däremot en nopping.

0

"JAS" Helsingborg

3 nov 2009 kl. 11:53

Du har så rätt Irene angående kollektet på serie 6 den övre borde nog tillhöra serie 5 men de växte alla huller om buller så jag blev väldigt osäker på om det var varianter eller olika arter. Joachim har ju mikroskoperat dem?

0

"JAS" Helsingborg

3 nov 2009 kl. 11:58

Mycena megaspora verkar växa med Sphagnum och det hade vi inte här på ljungheden i sandjorden men heden ligger bara någon meter över havet så mossa och fukt finns det men ingen vitmossa.

0

Irene A

3 nov 2009 kl. 12:18

Vitmossa är inget måste för rothättan, jag har hittat den bland björnmossa bl.a.

Citerar Funga Nordica:
“Rooting in soil or Sphagnum, often in heathland and sometimes on burnt sites”.
Det tolkar jag som att den kan växa både i jord och torv.

0

Irene A

3 nov 2009 kl. 12:38

Hm, jag tolkade Joachims svar på 4-6 som att den hade rotlikt förlängd fot, men det kanske den inte hade..?

I så fall är det inte rothätta, den har en styv och djupt rotad fot. Ett par andra arter med ömtåligare fötter är Mycena parca och ustalis, båda med nitrös lukt - och det finns säkert fler att välja på.

0

"JAS" Helsingborg

3 nov 2009 kl. 15:54

Om allt går vägen så börjar Sven-Åke och jag uppföljningen av mina kollekter i morgon och då börjar vi bakifrån så Skanörkollekten kommer alltså först.

0

Joachim Krumlinde

3 nov 2009 kl. 15:56

Jag svarade lite för snabbt, alla i 4 - 6 är inte mjölgråskivling. Återkommer när jag gått igenom det hela lite bättre.

0

"JAS" Helsingborg

4 nov 2009 kl. 14:31

Serie 7 är enligt Sven-Åke någon, gråskivling, Lyophyllum men vilken kan han inte säga och de övriga i serie 4-6 fick han inte fram något bra! Vi får se vad Joachim kommer fram till.

0

Joachim Krumlinde

4 nov 2009 kl. 15:14

Jag är inte riktigt säker på om alla bilderna 4 - 7 är samma art, i närbild ser en del lite olika ut. Jag minns dem dock som växande på två platser, så att det bör ha rört sig om 2 mycel. Jag tog kollekt från båda platserna och anser mig ha kommit fram till Lyophyllum rancidum (mjölgråskivling). Foten är rotlikt förlängd och lukten var ganska svag; nu när de har torkat tycker jag det är en lukt av härsket mjöl, som dock lätt förväxlas med “svamplukt”, vilket bara betyder att de håller på att brytas ner. Sporerna stämmer inte alldelses bra med L. rancidum, de är inte tillräckligt ellipsoida. Icke-amyloida sporer, inga cystider på lamellerna. Så en helt säker bestämning blev det inte, men sannolikt Lyophyllum och sannolikt bara en art i bild 4 - 7. Ljungehden var f ö inte skoglös, det fanns både björk och tall.

0

Karl S

4 nov 2009 kl. 17:58

Serie 4: Jag tror Irene är på rätt spår, det är antagligen en Mycena, men knappast M. megaspora. Jag har en kollekt som jag kallat M. plumbea (Fr.)Sacc., den är exakt makroskopiskt som din. Tyvärr finns den inte med i Funga Nordica och jag har inget modernare namn på den.

Serie 8: En Hypholoma, antagligen H. udum eller H. polytrichi.

0

"JAS" Helsingborg

4 nov 2009 kl. 19:00

Joachim, serie 7 tog jag väster om kyrkan när du och damerna var inne i kyrkan medan de på serie 4,5 och 6 togs på ljungheden. Sven-Åke lutade åt någon mycena på serie 4 medan Sven-Åke som jag skrev tidigare tror på någon gråskivling på den i serie 7. Sven-Åke hittade heller inga cystider? Vad innebär det att inga cystider kan hittas?

0

"JAS" Helsingborg

4 nov 2009 kl. 19:43

Hej Karl! Ditt förslag på H. udum verkar bra tycker jag men din Hätta M. plumbea var svårare hittar inte några bilder och ingen text som hjälper mig hittar 2 varianter Mycena plumbea var. plumbea och Mycena plumbea var. robusta men sedan är det stopp för mig:( har väl antagligen bytt namn men jag hittar inget om det heller:((. Är det någon som har lust att kolla kollekten så sänder jag dem.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone