Det kan ju bli lite mycket med allt i en och samma tråd så här startar jag en till. Serie 1. Någon liten mussling skulle jag tro att det är början till. Blandskog, substratet är troligen lönn. Vi befinner oss nu i en blandskog/dunge på ren sandjord eller sand.
Hej Joachim Krumlinde och tack för senast, har du kollat de andra fynden, jag skulle behöva lite info om dem oxå så klart, du kollar väl mina andra trådar? Tack för hjälpen här så klart:) Mjölgråskivling, löv och barrskog och mindre allmän? Vi hittade den ju på ljunghed och i stort antal!?:)
Hm, jag tolkade Joachims svar på 4-6 som att den hade rotlikt förlängd fot, men det kanske den inte hade..?
I så fall är det inte rothätta, den har en styv och djupt rotad fot. Ett par andra arter med ömtåligare fötter är Mycena parca och ustalis, båda med nitrös lukt - och det finns säkert fler att välja på.
Jag är inte riktigt säker på om alla bilderna 4 - 7 är samma art, i närbild ser en del lite olika ut. Jag minns dem dock som växande på två platser, så att det bör ha rört sig om 2 mycel. Jag tog kollekt från båda platserna och anser mig ha kommit fram till Lyophyllum rancidum (mjölgråskivling). Foten är rotlikt förlängd och lukten var ganska svag; nu när de har torkat tycker jag det är en lukt av härsket mjöl, som dock lätt förväxlas med “svamplukt”, vilket bara betyder att de håller på att brytas ner. Sporerna stämmer inte alldelses bra med L. rancidum, de är inte tillräckligt ellipsoida. Icke-amyloida sporer, inga cystider på lamellerna. Så en helt säker bestämning blev det inte, men sannolikt Lyophyllum och sannolikt bara en art i bild 4 - 7. Ljungehden var f ö inte skoglös, det fanns både björk och tall.
Serie 4: Jag tror Irene är på rätt spår, det är antagligen en Mycena, men knappast M. megaspora. Jag har en kollekt som jag kallat M. plumbea (Fr.)Sacc., den är exakt makroskopiskt som din. Tyvärr finns den inte med i Funga Nordica och jag har inget modernare namn på den.
Serie 8: En Hypholoma, antagligen H. udum eller H. polytrichi.
Joachim, serie 7 tog jag väster om kyrkan när du och damerna var inne i kyrkan medan de på serie 4,5 och 6 togs på ljungheden. Sven-Åke lutade åt någon mycena på serie 4 medan Sven-Åke som jag skrev tidigare tror på någon gråskivling på den i serie 7. Sven-Åke hittade heller inga cystider? Vad innebär det att inga cystider kan hittas?
Hej Karl! Ditt förslag på H. udum verkar bra tycker jag men din Hätta M. plumbea var svårare hittar inte några bilder och ingen text som hjälper mig hittar 2 varianter Mycena plumbea var. plumbea och Mycena plumbea var. robusta men sedan är det stopp för mig:( har väl antagligen bytt namn men jag hittar inget om det heller:((. Är det någon som har lust att kolla kollekten så sänder jag dem.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.