Det här var inte helt enkelt, jobbar natt så det är ett utmärkt tidsfördriv och bra hjärnträning.Men får inte till dom här tallsvamparna riktigt, har några förslag att dividera lite om:
Serie1.
bild1.är ett stort ?
bild2. kanske ängsmusseron?
bild3.ser ut som gamla champinjoner?
Serie2.
bild1. kanske brandriska?
bild2-3. tycker jag liknar rödbrun tratt?
Serie3.
bild1. kanske fläckhätta?
bild2.veckad kragskivling???
bild3.jordmusseron
Serie4.
bild1. strimmnopping?intill tall.
bild2.nån Agrocybe?
bild3.nån Entoloma?
Svårt det här, men skam den som ger sig.
Det var många på en gång, men tack för förslagen…jag var på väg att svara när jag såg att detr fanns en liten “lathund”!
Serie1.
bild1. Svårt, men påminner om en lågväxt stor kragskivling ?
bild2. samma fast frostskadade ?
bild3. gissar ängschampinjon på dem
Serie2.
bild1. kanske brandriska? Om det är riskor…jooo troligt, de finns nu.
bild2-3. brun trattskivling kallar jag den.
Serie3.
bild1. Någon navling gissar jag (kanske fläckhätta? inget jag känner till)
bild2.veckad kragskivling???
Min gissning var champinjon men du känner säkert ditt förslag bättre.
bild3.jordmusseron känner jag inte.
Serie4.
bild1. Nån hätta gissar jag (strimmnopping? känner jag ej igen)intill tall.
bild2.Gissar grynskivling på den. Eller nån blek kragskivling (?)(nån Agrocybe?)
bild3.Min gissning trådskivling, kanske sidentrådskivling om det var gräsigt där den växte.
(nån Entoloma?)
Har inte goooglat på de latinska förslagen så jag vet inte om jag gissat i närheten ens….
Inte lätt det här, men lite ideer att bolla med i alla fall:
Serie 1
1. en champinjon verkar det vara
2. fränskivling, art kan jag inte avgöra
3. en till champinjon
Serie 2
1. riska, osäker på arten där också
2-3. kallar jag rödbrun trattskivling
Serie 3
1. tror på fläckhätta
2. champinjon igen
3. jordmusseron
Serie 4
1. rättikhätta, eller..? Jo, jag tror det
2. Pholiota gummosa, gröngul flamskivling?
3. liknar sidentråding, kan vara lite väderbitna sådana
Om det är en champinjon så är det väl främst aromen som skulle kunna vara avgörande. Visst liknar den en liten lågväxt kungschampinjon, men den mandeldoften tar du knappast fel på.
Hur var det med rodnaden?
Blev det någon markant färgförändring i brottytorna?
Det finns kungschampinjoner som rodnar men de har alla den underbara doften…till och med bakom unkenheten i gamla övermogna kan den anas…
1:3 tror jag fortfarande är ängschampinjon, den har inte så utpräglad arom, om du minns hur den doftade?.
...och trådskivling håller jag oxå på gällande 4:3. Men om det är sidentrådskivling eller topptråding kan jag nog inte avgöra. Lite mörkare än de sidentrådskivlingar jag sett men det kan ju bero på ålder och frostnätter.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.