Karl-Johan tycker jag mig kunna bra nu. Men det finns ju himla många soppar och många som är väldigt lika. Idag tror jag att jag sett björksopp, aspsopp och brunsopp. Men jag känner mig inte 100 på det. Vilka soppar kan vara bra som “nästa steg”, utan att det finns en massa förväxlingssvampar som är mer eller mindre obehagliga.
Likaså funderar jag på att gå vidare till kremlor också. Det är ju så lätt att kolla om det är just kremla. Men sen? Vi har en liten repertoar på totalt ungefär 10 goda svampar som vi är säkra på. Men skogen är ju full av en massa annat också.
Du undrar vilka soppar som kan vara bra som nästa steg. Jag skulle vilja säga alla soppar som inte har röda eller rosaaktiga rör eller något rött på foten. Möjligen kan du få en ung gallsopp i korgen men om du provsmakar känner du med en gång den bittra smaken.
Kremlor anses ofta vara bra nybörjar svampar eftersom det inte finns några i egentlig mening giftiga svampar i gruppen.
Har du med all säkerhet identifierat en svamp som kremla är det bara att smaka på den, ta en liten bit av skivorna, lägg på tungspetsen tugga lite försiktigt är smaken mild och söt är den garanterat ätlig.
P.A., du har gjort en viktig observation!
Många flugsvampar har lika bräckligt kött som kremlor, och till dem hör bl.a. den lömska flugsvampen. Det kan bli riktigt lurigt om man plockar upp en sådan lite slarvigt, så att strumpan blir kvar i marken och ringen har råkat nötas av.
En bra idé är att studera de flugsvampar man ser för att träna sig på att känna igen hur skivorna är växta. De är tydligt fria från foten, det är de inte på kremlor.
Jag håller med att man inte bör smaka till höger och vänster på alla tänkbara kremlor man ser i skogen. Men om man ser ngt som liknar en kremla, idetifierar den helt säkert som en kremla, och sedan gör allt för att artbestämma den kan man, tycker jag, smaka försiktigt så att man inte pöockar med sig någon oätlig kremla av misstag. Löms Flugsvamp kan påminna om grönkremla men det finns för många olikheter för att man ska missta sig om man är noggrann. Ringen kan vara bortnött, vulvan kanske sitter väldigt djupt så att man inte får upp den ordentligt, men skivorna är fria, det är de inte på grönkremlan. Har man lärt sig att känna igen foten på en kremla så kommer man med största sanolikhet inte att förväxla den med lömsk flugsvamp. Om man känner sig osäker så ät inte kremlor som går åt det gröna hållet.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.