0 283 visningar

17 svar

Vad lär man sig efter KJ?

Carin

23 aug 2006 kl. 21:46

Karl-Johan tycker jag mig kunna bra nu. Men det finns ju himla många soppar och många som är väldigt lika. Idag tror jag att jag sett björksopp, aspsopp och brunsopp. Men jag känner mig inte 100 på det. Vilka soppar kan vara bra som “nästa steg”, utan att det finns en massa förväxlingssvampar som är mer eller mindre obehagliga.
Likaså funderar jag på att gå vidare till kremlor också. Det är ju så lätt att kolla om det är just kremla. Men sen? Vi har en liten repertoar på totalt ungefär 10 goda svampar som vi är säkra på. Men skogen är ju full av en massa annat också.

0

Maggan

23 aug 2006 kl. 21:54

Rimskivling är lätt att lära sig och en mycket god svamp.

0

Carin

23 aug 2006 kl. 22:20

Tack Maggan. Det var ett intressant tips. Den skulle jag aldrig ha vågat plocka om jag såg den, utan att, som nu läst på lite.

0

per d

23 aug 2006 kl. 22:25

karl johan och kantareller är de som smakar klart bäst, så jag håller mig till dem. provade brunsopp i dag men det var ingen höjdare

0

P.A.

23 aug 2006 kl. 22:43

Gör som jag! Om jag ser en svamp jag tror kan vara ätlig så plockar jag den varefter jag gör lite undersökningar för att se om jag våga smaska i mig den, t.ex. skicka en bild på svampen här, checka svampboken o.s.v.

0

per d

23 aug 2006 kl. 22:54

glömde ju några läckerheter, trattkantarell, taggsvamp och fårticka skall du absolut prova att finna, plocka och njuta av !

0

Johan

24 aug 2006 kl. 10:49

per d du säger att du provade brunsopp men att den inte varngt vidare!? Konstigt jag tycker den påminner om KJ och är minst lika god om inte snäppet vassare!

0

per d

24 aug 2006 kl. 11:27

ok, johan smaken är ju delad men varför väljer de italienska uppköparna så karl johan före brunsopp ?

0

CharinaJohansson

24 aug 2006 kl. 12:51

Försök att lära dig 1 sort om året.Lär dig den så du är riktigt säker!

0

Carin

24 aug 2006 kl. 13:02

Många goda råd har jag fått. Tack för det! Nu gäller det bara att det jag tänker lära mig först också är bussig och sticker upp hatten i mina trakter.

0

Johan Arlebrink

24 aug 2006 kl. 14:39

Du undrar vilka soppar som kan vara bra som nästa steg. Jag skulle vilja säga alla soppar som inte har röda eller rosaaktiga rör eller något rött på foten. Möjligen kan du få en ung gallsopp i korgen men om du provsmakar känner du med en gång den bittra smaken.

0

d.s

24 aug 2006 kl. 14:44

Kremlor anses ofta vara bra nybörjar svampar eftersom det inte finns några i egentlig mening giftiga svampar i gruppen.
Har du med all säkerhet identifierat en svamp som kremla är det bara att smaka på den, ta en liten bit av skivorna, lägg på tungspetsen tugga lite försiktigt är smaken mild och söt är den garanterat ätlig.

0

Fattiglappen

24 aug 2006 kl. 14:48

Du kan gott satsa på smörsopp, finns inte mycket att förväxla den med.Glöm inte att dra av den slemmiga hatthuden.Gör det redan i skogen så slipper du kladdet i korgen.Den är inte så lämplig att torka.Lycka till.

0

Irene A

24 aug 2006 kl. 15:05

Jag tycker inte att det är något riktigt bra råd att hålla på och smaka på kremlor.
Har man råkat ut för en som är riktigt skarp, kommer alla därefter att kännas milda fast de inte är det, så då är det lika bra att sluta smaka på kremlor för den dagen…

0

P.A.

24 aug 2006 kl. 15:19

Är itne lömsk flugsvamp en kremla, hade hittat en svamp som jag tror var lömsk flugsvamp, och den föll i typ 10 bitar då jag stötte till den lite.

0

Tina Nordberg

24 aug 2006 kl. 15:21

Håller med Irene, Hittade en idag som gav mig minne för den här dagen.

0

Irene A

24 aug 2006 kl. 16:49

P.A., du har gjort en viktig observation!
Många flugsvampar har lika bräckligt kött som kremlor, och till dem hör bl.a. den lömska flugsvampen. Det kan bli riktigt lurigt om man plockar upp en sådan lite slarvigt, så att strumpan blir kvar i marken och ringen har råkat nötas av.
En bra idé är att studera de flugsvampar man ser för att träna sig på att känna igen hur skivorna är växta. De är tydligt fria från foten, det är de inte på kremlor.

0

Johan A

24 aug 2006 kl. 17:53

Jag håller med att man inte bör smaka till höger och vänster på alla tänkbara kremlor man ser i skogen. Men om man ser ngt som liknar en kremla, idetifierar den helt säkert som en kremla, och sedan gör allt för att artbestämma den kan man, tycker jag, smaka försiktigt så att man inte pöockar med sig någon oätlig kremla av misstag. Löms Flugsvamp kan påminna om grönkremla men det finns för många olikheter för att man ska missta sig om man är noggrann. Ringen kan vara bortnött, vulvan kanske sitter väldigt djupt så att man inte får upp den ordentligt, men skivorna är fria, det är de inte på grönkremlan. Har man lärt sig att känna igen foten på en kremla så kommer man med största sanolikhet inte att förväxla den med lömsk flugsvamp. Om man känner sig osäker så ät inte kremlor som går åt det gröna hållet.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone