0 259 visningar

11 svar

på asplåga o aspgren ?

Frida T

7 nov 2009 kl. 16:34

Den första trodde jag först att det var ett skinn för att den var så tunn (papperstunn). Men när jag kom in såg jag att den hade porer. Växte på en mycket gammal asplåga. Inte världens bästa bilder men… Någon som har något förslag?

0

Frida T

7 nov 2009 kl. 16:37

Och sedan på en trolig aspgren som låg på backen. ca 2cm bred med liten antydan till hatt. Någon som vet?

0

Irene A

7 nov 2009 kl. 16:41

Känns den mycket seg (att bita i)?

0

Frida T

7 nov 2009 kl. 16:42

Den på aspgrenen Ja.

0

Frida T

7 nov 2009 kl. 16:50

Var och “smaka” lite på den på asplågan oxå. Den är även den mycket seg. Men den på grenen är mer “gummi seg” Oj vad svårt att beskriva :)

0

Irene A

7 nov 2009 kl. 19:02

Jag funderade på om det kunde vara glasticka (någon av arterna, den har ju blivit uppdelad i flera..)

0

Frida T

8 nov 2009 kl. 10:21

Tack Irene! Den på aspgrenen var så seg att den ej gick att bita igenom. Så där kan det nog vara någon sådan.

Den på asplågan har jag varit ute o försökt få bättre bilder på. Den är 1mm tjock. “hatten” är ca 4mm utstående. Den går att bita igenom så den är ej seg på samma sätt.

0

Frida T

9 nov 2009 kl. 07:14

Inga fler förslag? Förstår ej vad det kan vara eftersom den är så orange?

0

Skogsfrun i Obbola

9 nov 2009 kl. 08:23

Jag ser inte riktigt på bilden. Har den verkligen porer? Inte lite labyrintiskt vindlande mönster? Jag funderar på pappersgröppa.

0

Frida T

9 nov 2009 kl. 08:27

0

Frida T

9 nov 2009 kl. 10:06

Den består i princip bara av ett mycket tunt porlager som sitter fast på ett supertunnt “kött”. Allt som allt 1mm tjockt. Försökte få kort på det men det misslyckades…

0

Frida T

13 nov 2009 kl. 12:47

Puttar upp….

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone