0 330 visningar

7 svar

Artfråga

Patrick

7 nov 2009 kl. 16:51

Hej,
Är ganska grön på svampar men försöker nu utöka matsvamparna utanför kantarell och murkla. Hittade i dag ett flertal sådana här som växer tillsammans i klunga. Trodde först det var smörsopp men den saknar helt rester efter strumpa och foten verkar för kort. Är det någon som vet vad det kan vara? Ätbar?
Mvh
Patrick

Vad är detta?

0

anithau

7 nov 2009 kl. 16:58

Jag tror på din gissning.

0

Helena i Lund

7 nov 2009 kl. 16:59

Jag tycker den ser väldigt smörsoppig ut, men kanske det är grynsopp? Den kallas för ringlös smörsopp. Googla på Suillus granulatus och jämför!

0

gunhild i Kåddis

7 nov 2009 kl. 17:05

Var växte den? Grynsoppen påminner starkt om smörsopp men saknar ring och brukar ha små gryn, kolla i svampboken. Grynsoppen gillar kalkrik mark intill tall. Fast nog ser det ut som en smörsopp.Båda är matsvampar.

0

Lena M

7 nov 2009 kl. 17:05

Jag gissar på grynsopp, men finns arterna nu, var bor du ?

0

Patrick

7 nov 2009 kl. 17:16

Tack för alla snabba svar!
Vi bor på en av öarna i Mälaren några mil utanför Stockholm. Jag hittade svamparna på två ställen, en klunga i näringsfattig gräsmatta och ett par till i relativt öppen blandskog (mest tall). Gemensamt för hela området är att det är mycket sten och ganska tunn, näringsfattig jord.
Ska inte grynsoppen ha som droppar under rören?
Mvh
Patrick

0

Lena M

7 nov 2009 kl. 17:22

Jo alldeles riktigt, men jag har plockat sådana utan droppar men då har det varit torka förståss, så jag får nog ge de andra rätt. :)

0

Jan A, Uppsala

7 nov 2009 kl. 23:03

Smörsopp som tappat ringen, ganska vanligt. Och det finns en mörk lämning av något på foten…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone