0 589 visningar

13 svar

Grön blodriska mm.

"JAS" Helsingborg

8 nov 2009 kl. 20:48

Ågår var jag och några från Puggehatten borta i Brösarpsbakkar på Österlen i närheten av Degeberga.
Serie 1. En Grön blodriska som kanske inte så många har sett.

0

"JAS" Helsingborg

8 nov 2009 kl. 20:54

Serie 2. En liten vacker Bollrostnavling Xeromphalina caulicinalis.

0

"JAS" Helsingborg

8 nov 2009 kl. 20:57

Serie 3. Hjälp, en som bryter ner annan svamp i detta fallet så tar den kål på en Grön Blodriska.
Det blir allt för idag men det kommer mer i morgon.

0

Ewa lilliesköld

8 nov 2009 kl. 21:10

Wow, vilken underbar färg den hade. Tack för den bilden!!
:-)

0

anithau

8 nov 2009 kl. 21:11

Läckra bilder, ser fram emot i morgon.

0

Robban O-Hamn

9 nov 2009 kl. 10:19

Kul med fina bilder, det är nog dom ända jag ser på ett tag nu. Har gått ett tag på ett nytt schema. Jobba 11
kvällar ledig 1 dag.

0

Jan A, Uppsala

9 nov 2009 kl. 10:29

Men JAS; du missade mycelbollarna som gett arten de svenska namnen…
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=159256&fnr=1&sok=jan
(Xeromphalina cauticinalis, bollbroskskivling, med tydliga mycelbollar.)

0

"JAS" Helsingborg

9 nov 2009 kl. 10:47

Jo Jan A. Vi var några som skulle fota samma fynd och när vi försökte få fram mycelbollarna så gick det åt pipsvängen, det var mycket sand i själva bollen så det gick helt enkelt inte att få fram “bollen”:(.
Vore kul att få förslag på “nerbrytaren”.

0

HIK

9 nov 2009 kl. 14:43

Hej JAS! Om jag inte minns fel så var det spetsknölig nagelskivling som var “nedbrytaren”.

0

"JAS" Helsingborg

9 nov 2009 kl. 19:17

Tack för det HIK:)

0

"JAS" Helsingborg

9 nov 2009 kl. 19:51

Har vi något latinskt namn på den Gröna blodriskan månntro? Eller kallar man den Grön tallblodriska Lactarius deliciosus ssp. den växte i betad sandig ängsmark med tall.

0

Irene A

9 nov 2009 kl. 21:39

Lactarius deliciosus blir inte så grön - såvida den inte bara är möglig!
Men den har inga gropar på foten heller, så det skulle kunna vara Lactarius quieticolor eller semisanguifluus, eller en helt annan art… har aldrig sett någon som sett ut så på hatten.

0

"JAS" Helsingborg

9 nov 2009 kl. 23:29

Inget mögel Irene, hoppas Sven-Åke kommer fram till något. Det fanns 4-5 st. i beståndet.

0

Jan A, Uppsala

10 nov 2009 kl. 06:36

Din blodriska påminner en liten aning om min här:
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=162230&fnr=1&sok=anno&Start=0&Offset=50&2
Apropå blått blod så hörde jag förra måndagen att ett nytt fynd gjorts - av en svampkonsulent…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone