I Gästrikeskogen, så ännu kan man göra fynd trots tidigare frostnätter.
Såg så mkt. kamfingersvamp och några laxskivlingar, båda skall ju vara ätliga men inget jag testat.
P.s Jag har märkt att svamparna har klarat sig längre uppe på berg / höjder så sök där om ni har möjlighet D.s
Blandsvamp
Märkligt att det finns mer uppe på höjder, där man ju tror att frosten biter hårdare än i dalsänkor.
Men jag har faktiskt hittat en hel del rökslöjskivling uppe i högt belägen tallskog, ganska gles sådan med enstaka gamla granstubbar där rökisarna verkar stortrivas. Nere i lägre terräng med mycket mossa och tät granskog borde det ju vara mildare, men inte en trattkantarell kvar.
Fast det kan ju oxå va så att folk plockar dem och låter rökslöjskivlingen stå eftersom den inte är så välkänd.
Kanske rådjuren oxå föredrar trattkantareller?
Bo, jag tror inte att rådjuren gillar trattisar, likaså sägs det ju att älgar / rådjur äter rödgul trumpet men här har de fått stå ifred så jag vet inte vad jag skall tro.
Och är det inte så att frosten går ner i sänkorna först, jag tror de men lämnar frågan öppen.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.