0 518 visningar

16 svar

Gammalt och nytt på hassel i Trollhässlet

Jan A, Uppsala

9 nov 2009 kl. 21:51

Otroligt mycket vatten i höggräs och buskar gjorde att en del bilder blev ”vattenskadade” men turen ska snart göras om – återigen!
Hasslarna hade fällt löven och hängena börjat växa till sig!
Men vad är det på bild 2? De växte drygt 3 m upp på död hasselstam och var 2-9 mm små. Måste släpa med en lätt stege nästa gång…
Bild 3 visar den gamla trollhanden som fortfarande är ”fin i kanten”. De yngre växer också till sig, men fortfarande bara på EN ENDA hassel - av “tusen”!

0

Jan A, Uppsala

9 nov 2009 kl. 21:52

Serie 2: Vackra kantöron och hasselticka.

0

Jan A, Uppsala

9 nov 2009 kl. 21:53

Bilderna…

0

Jan A, Uppsala

9 nov 2009 kl. 21:54

Bilderna!

0

Jan A, Uppsala

9 nov 2009 kl. 21:55

Serie 3: Läderskål och något annat på sista bilden. Vad kan det vara?

0

Jan A, Uppsala

9 nov 2009 kl. 21:57

Serie 4: Vackert kritvita musslingar, cm-stora. Kritmussling?

0

Kul, Jan.

Hans v E

10 nov 2009 kl. 10:30

Har aldrig sett läderskål på hösten.
Och vad är nästa?!

Kanske kritmussling sist, ja.

0

Kul, Jan.

Jan A, Uppsala

10 nov 2009 kl. 10:40

Samma här Hans, med läderskålen alltså. Men vad är då 1:2?

0

Kul, Jan.

Jan A, Uppsala

10 nov 2009 kl. 10:48

Tittade i Ryman: “Senhösten till försommaren.”! Det är kanske bara att kolla bättre…

0

Jan!

Hans v E

10 nov 2009 kl. 14:58

De gröngula sockrade geleklubborna måste du försöka bestämma!

0

Jan!

Hans v E

10 nov 2009 kl. 15:01

Jag har tagit hand om bilden och lagt den i mitt gelesvampsförråd.

0

Irene A

10 nov 2009 kl. 15:01

Jag tror inte riktigt på kritmussling eftersom den inte växte på asp. Chansen är större att det är en Crepidotus.

1:2, hjortticka?
3:3, kan det vara små ex av stor pipklubba?

0

Iirene och Hans

Jan A, Uppsala

10 nov 2009 kl. 18:22

Jag ska tillbaka till hässlet vid bra väder och kolla vad som händer. Det finns mycket mer där än det lilla som jag visat…
Stor hjortticka har jag på flera sälgar, men den har aldrig sett ut så här (1:2) Måste bygga en stege för att komma lite högre upp…
Växer verkligen stor pipklubba flera m upp i hasselbuske?
Men jag ska kolla. Det fanns ju några som var på g.
Och ja, Irene, Crepidotus mollis - eller vad den nu heter nu, är nog ett möjligt alternativ - på hassel. Kollar vidare…

0

Det var en djärv gissning

Hans v E

10 nov 2009 kl. 18:22

Pipklubba alltså.

0

OJ!

Hans v E

10 nov 2009 kl. 18:26

Nu var du 31 sek före mig igen, Jan!

0

Irene A

10 nov 2009 kl. 19:24

Att gissa pipklubba låg nära till hands eftersom jag nyligen sett dem växa så här:

0

Jan A, Uppsala

10 nov 2009 kl. 20:52

Kul Irene, då är det bara att kolla var tredje dag eller så!..;)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone