0 946 visningar

14 svar

fingersvampsliknande violett geleskål?

Frida T

10 nov 2009 kl. 08:36

Jag tyckte dessa hade så anorlunda form! Så min fråga är om det är violett geleskål eller något annat? Växer på en sälg som ligger på backen.

0

Tyvärr

Hans v E

10 nov 2009 kl. 10:10

Vet ej. Undrar om överhuvudtaget någon vet eller kan ta reda på det.

0

Synd....

Frida T

10 nov 2009 kl. 10:44

Tack Hans!

Jag får väl hålla koll på de små rackarna och se vad som händer med dom. :)

0

Bra förslag!

Hans v E

10 nov 2009 kl. 15:08

Kolla om det kommer några skålar (=Teleomorpher) i närheten.

0

Bra förslag!

klas jaederfeldt

10 nov 2009 kl. 16:15

spännande om det kommer några förslag, hittade liknade vårvintern för 2 år sedan,på liggande sälg den med

0

Bra förslag!

klas jaederfeldt

10 nov 2009 kl. 16:18

fel av mej, den växte på granlåga tror jag ,bland en massa sälglågor

0

Klas

Hans v E

10 nov 2009 kl. 17:49

Jag tror din svamp är en gelesvamp och inte samma art som Fridas.

0

Bra förslag!

Frida T

10 nov 2009 kl. 17:56

Hej

Det finns inga skålar i närheten. Men det kanske kommer, vi får se. Fruktkropparna fanns inte på sälgen för två veckor sedan, växte då ingenting på den.

Kul Klas att du också hittat något liknande!

0

Bra förslag!

Frida T

10 nov 2009 kl. 18:01

Ååh jag såg inte Hans sista inlägg. Men formerna liknar. Hur kan jag avgöra om det en gelesvamp eller inte som jag har att göra med?

0

Bra förslag!

Hans v E

10 nov 2009 kl. 18:19

Ja det är svårt när det handlar om konidiestadier. Men om gelesvampar är i moget, könligt stadium kan man i mikroskop hitta tvärsepterade basidier.

F.ö. tycker jag nog inte Klas och svamp och din svamp är särskilt lika i formen (ej heller i färgen).

0

Bra förslag!

Frida T

10 nov 2009 kl. 18:23

Framförallt färgen. :)

0

hans

klas jaederfeldt

10 nov 2009 kl. 22:53

svampen blev mikrad, inga basidier eller sporer eller något.jag blev helt ställd, gissade på ett imperfekt stadium av något

0

Frida T

30 dec 2009 kl. 09:57

Brrr kallt ute och långt från svamptider. :( Kollade mina svampbilder och fann fortsättningen på dessa. Bilderna är tagna i December innan kylan och snön kom. Det fanns fortfarande de med den konstigt långa formen men även de här formerna. Violett geleskål?

0

Hans v E

30 dec 2009 kl. 16:06

Av dina senaste bilder får tvåan mig att tro på violskål - Ombrophila violacea. Konidiestadiet till denna art har jag ej sett, men jag kan tänka mig att det ser ut som på dina första bilder.

0

Frida T

30 dec 2009 kl. 18:43

Tack Hans! Ska kolla upp ditt förslag. :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone