Tänkte ställa en lite “nygammal” fråga då.... jag vill absolut ha med något av min fina svampskörd på julbordet i år. Till nyår är det självklart med Trattkantarellsoppa, nybakat bröd och en liten stänkare, men hur smuggla in kantareller bland allt annat gott på julbordet utan att familjen protesterar? Mula in dem som stoppning i köttbullesmeten? Svampstuvning passar inte riktigt till julskinkan tycker jag, så alla tips mottages tacksamt.
Göran, Lillebror är oerhört konservativ med julbordet, det ska vara samma år från år annars knorrar han - och han är bra på att knorra. Därför jag ställer frågan. Men jag undrar om inte omeletten faktiskt skulle funka bra, så jag kommer nog köra den till jul och testa av de andra tipsen till finare middagar i goda vänners lag :)
Förstår fullständigt ditt dilemma Lilla My! När det kommer just till julbordet vill jag också att familjens traditionella julmat ska finnas med… Vi har lämnat utrymme för en ny sorts sill, det brukar vara jag som är sugen på att experimentera, och en kötträtt, det kan vara allt från en hemmalagad korv till viltpate eller gammaldags kalvsylta. Vill man att allt ska vara hemlagat så räcker oftast inte tiden till att göra hur många utsvävningar som helst, eller hur?
Julbord?
Det är sånt som företag eller föreningar brukar bjuda på (???)
Annars blir det nog risgrynsgröt med kanel o gräddmjölk, det räcker ju rätt långt om man vill ha julsmak.
Men jag tycker det låter mumsigt med svampfärs i köttbullarna i alla fall, på julbord eller annat matbord.
Julbord har vi inte haft på många år.Vi äter sådant vi tycker är riktigt gott. När barnen var små fick var o en önska sin älsklingsrätt.
Ett år åt vi Kalkon, oxfile, spagrtti med köttfärssås,pannkakor
och gravad lax.Gissa om det blev fest.
Året innan hade mera traditionell
julmat, då undrade ett av barnen
varför äter vi på en dag allt det vi annars äter till vardags.Dessutom på julafton.
...nu kommer min stockkonservative lillebror smälla av, för jag har nestämt mig för att såga julskinkan det här året, och istället prova kalkon!! Lite dyrare blir det, men mycket bättre då vare sig dottern eller jag äter fläskkött längre. Så jag kan visst ha stekta kantareller till, eller göra en supergod kantarellsås, eller en omelett med svamstuvning, eller ... :D Problemet är löst, och en jul av eventuellt jag-saknar-skinkan-gnäll överlever jag garanterat!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.