0 1590 visningar

20 svar

Svamp på julbordet?

Lilla My

10 nov 2009 kl. 12:36

Tänkte ställa en lite “nygammal” fråga då.... jag vill absolut ha med något av min fina svampskörd på julbordet i år. Till nyår är det självklart med Trattkantarellsoppa, nybakat bröd och en liten stänkare, men hur smuggla in kantareller bland allt annat gott på julbordet utan att familjen protesterar? Mula in dem som stoppning i köttbullesmeten? Svampstuvning passar inte riktigt till julskinkan tycker jag, så alla tips mottages tacksamt.

0

Robban O-Hamn

10 nov 2009 kl. 12:39

Stuvade Kantareller passar bra uppe på en Ugnsomelett. Och gratinera gärna av med en god ost.

0

Birgitta D

10 nov 2009 kl. 12:41

Syltade trattkantareller är ju gott till pastejen.

0

Lilla My

10 nov 2009 kl. 13:00

Jo, där fick jag ett par alternativ… fler förslag? Måste ha nåt att säga till min kräsna lillebror, så han tycker han har fått vara med och välja litegrann :)

0

Helena i Lund

10 nov 2009 kl. 16:45

Om du hittar ett recept på pate eller terrin av någon form, är det aldrig fel att blanda ner en näve frästa hackade trattkantareller! Om de dessutom får puttra en stund i tex portvin blir det ännu godare, speciellt om du även har lite fågellever i smeten!

0

Göran H

11 nov 2009 kl. 01:13

Men för bövelen, Mysan. Stek svampen i smör som du brukar, Skit i dina korkade släktingar
och ät upp svampen själv.
Smuggla in?? Bland det värsta jag hört!!!

0

Lilla My

11 nov 2009 kl. 09:32

Göran, Lillebror är oerhört konservativ med julbordet, det ska vara samma år från år annars knorrar han - och han är bra på att knorra. Därför jag ställer frågan. Men jag undrar om inte omeletten faktiskt skulle funka bra, så jag kommer nog köra den till jul och testa av de andra tipsen till finare middagar i goda vänners lag :)

0

den danska svampen

11 nov 2009 kl. 12:52

strunta fullstændigt i vad din lillebror tycker. passar det inte kan han ju gøra sitt eget julbord ! dags før dig lilla my att sætta ner foten og statuera exempel. fyll hela julbordet med olika svamprætter !!!

0

Helena i Lund

11 nov 2009 kl. 13:01

Förstår fullständigt ditt dilemma Lilla My! När det kommer just till julbordet vill jag också att familjens traditionella julmat ska finnas med… Vi har lämnat utrymme för en ny sorts sill, det brukar vara jag som är sugen på att experimentera, och en kötträtt, det kan vara allt från en hemmalagad korv till viltpate eller gammaldags kalvsylta. Vill man att allt ska vara hemlagat så räcker oftast inte tiden till att göra hur många utsvävningar som helst, eller hur?

0

tomten

11 nov 2009 kl. 13:11

Julbord?
Det är sånt som företag eller föreningar brukar bjuda på (???)
Annars blir det nog risgrynsgröt med kanel o gräddmjölk, det räcker ju rätt långt om man vill ha julsmak.
Men jag tycker det låter mumsigt med svampfärs i köttbullarna i alla fall, på julbord eller annat matbord.

0

Tina Nordberg

11 nov 2009 kl. 13:29

Julbord har vi inte haft på många år.Vi äter sådant vi tycker är riktigt gott. När barnen var små fick var o en önska sin älsklingsrätt.
Ett år åt vi Kalkon, oxfile, spagrtti med köttfärssås,pannkakor
och gravad lax.Gissa om det blev fest.
Året innan hade mera traditionell
julmat, då undrade ett av barnen
varför äter vi på en dag allt det vi annars äter till vardags.Dessutom på julafton.

0

BirgittaD

30 nov 2009 kl. 12:19

Janssons frestelse är gott med svamp i antingen med ansjovis eller i stället för. Grönkålslåda är också gott med svamp i.

0

Tommy

30 nov 2009 kl. 23:55

Dillstuvad sillkremla till gravad lax är jättegott!

0

Maya K. I. Hörnefors

1 dec 2009 kl. 19:02

Brukar göra en stooor gryta med kantarellsås, som får stå på spisen med dom andra varmrätterna. Då får ju var och en ta vad dom vill.

0

klas jaederfeldt

1 dec 2009 kl. 21:03

jag skall ha mandelriskapastej

0

Lilla My

2 dec 2009 kl. 10:41

...nu kommer min stockkonservative lillebror smälla av, för jag har nestämt mig för att såga julskinkan det här året, och istället prova kalkon!! Lite dyrare blir det, men mycket bättre då vare sig dottern eller jag äter fläskkött längre. Så jag kan visst ha stekta kantareller till, eller göra en supergod kantarellsås, eller en omelett med svamstuvning, eller ... :D Problemet är löst, och en jul av eventuellt jag-saknar-skinkan-gnäll överlever jag garanterat!

0

Peter, Linköping

2 dec 2009 kl. 13:08

Syltade kantareller och trattkantareller är givet!

Det har getts goda råd här redan, men en murkelpaté är min favorit på det årliga köpejulbordet i alla fall.

Någon form av marinerad svamp skulle passa också.

0

Tina Nordberg

2 dec 2009 kl. 18:54

Morotslåda är en gammal rätt på det finska julbordet. Gjorde en i dag och tillsatte lök,svart trumpet o trattisar.Riktigt gott.

0

Robban O-Hamn

2 dec 2009 kl. 18:55

Jag gillar leverlådan mycket bättre.
Där skulle man ju kunna peta i diverse svampar med.

0

Boman

4 dec 2009 kl. 23:49

Mina Svampbullar(recept utlagt) och Finsk svampsallad finns självklart på vårt julbord.

0

Boman

4 dec 2009 kl. 23:53

Nää Tina, inte häda. Morotslådan ska det inte va någon svamp i. Morötter kokta mjuukt och mosade med gaffel, ris, grädde, smör, salt och muskotblomma, inget mer.
Gör i så fall en speciell låda med potatis, din favoritsvamp, lök och grädde.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone