0 420 visningar

10 svar

Cortinarius för nybörjare

Karl S

10 nov 2009 kl. 14:25

Jag har nu skannat in och uppdaterat min nybörjarbok om spindlingar, eftersom det är många som frågat efter den i höst.  Den täcker Mellansverige.

Den finns tillgänglig för nedladdning under 48 timmar på min webbplats:
http://karl.soop.org
bara följ länkarna.

Alternativt kan man beställa den som papperskopia.

0

SvenD

10 nov 2009 kl. 15:38

Tack! Den är efterlängtad!!
(Synd bara att den inte täcker södra Sverige. Har du något tips på bra litt. gällande spindlingar som även omfattar denna södra del?)

0

Bo E

10 nov 2009 kl. 16:11

Tipsar mina kursdeltagare, utifall nån är intresserad av en fördjupning i släktet.

Tack för länken!

0

Sven D

Karl S

10 nov 2009 kl. 17:16

Min allmänna bok (C. in Sweden) täcker hela landet och det mesta av Europa, se webbplatsen!

0

Tanja i Gagnef

10 nov 2009 kl. 17:43

Vad kul! Tack så mycket för länken! Köper nog förmodligen den allmänna boken också sen… det finns ju liksom ganska många spindlingar där ute! :-)

0

Tanja i Gagnef

10 nov 2009 kl. 17:43

Vad kul! Tack så mycket för länken! Köper nog förmodligen den allmänna boken också sen… det finns ju liksom ganska många spindlingar där ute! :-)

0

Michael Krikorev

10 nov 2009 kl. 23:23

Tack för länken Karl!

Hur är det med fungan i Nya Zeeland generellt? Att den är sämre utforskad än i europa har jag förstått. Jag har själv aldrig varit där men funderar på att åka dit, kanske i vinter om jag får tid och råd. Har du några bra litteraturtips på generella svampböcker som täcker de flesta kända storsvampar på Nya Zeeland?

0

Ewa lilliesköld

10 nov 2009 kl. 23:41

Tusen tack Karl S, där fanns verkligen massor av bra information!!
:-)

0

Micke

Karl S

11 nov 2009 kl. 08:58

När det gäller NZ svampar, snabbfakta:
- Räkna med att INGA arter är gemensamma med Europa (om dom inte införts via t ex plantskoleträd). Däremot många gemensamma släkten.

- Säsongen är ett halvår förskjuten, bästa tiden är apri (Sydön)l-maj (Nordön).

- Soppar, kremlor (fåtal riskor finns) kommer som här i början av säsongen.

- Om du är intresserad främst av mykorrhiza gäller en del annat, får återkomma i så fall.

Under tiden läs min artikel i Jordstjärnan:
Soop K., 1998: Cortinarius på Undersidan — Jordstjärnan 19(1): 25-37.

Om du inte har det numret, kan jag gräva fram artikeln.

0

Micke

Karl S

11 nov 2009 kl. 09:04

Glömde litteraturen.
Det lilla som finns har inte så bra bilder i regel. Bäst är kanske
Johnston P., Buchanan P., Beever R., Paulus B. , 2007: Guide to common macrofungi of New Zealand — Landcare Res., Auckland

kan vara svår att få tag på, kontakta mig privat i så fall. Även svårfåtagen på är det klassiska lilla häftet:
Taylor M, 1973: Mushrooms & Toadstools — Mobil New Zealand Nature Series

0

Micke

Michael Krikorev

11 nov 2009 kl. 12:54

Tack för litteraturtipsen Karl!

Jag har din artikel i Jordstjärnan 1998, ska läsa på och återkommer säkert med fler frågor om det någon gång blir aktuellt att resa dit.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone