Jag har nu skannat in och uppdaterat min nybörjarbok om spindlingar, eftersom det är många som frågat efter den i höst. Den täcker Mellansverige.
Den finns tillgänglig för nedladdning under 48 timmar på min webbplats:
http://karl.soop.org
bara följ länkarna.
Alternativt kan man beställa den som papperskopia.
Tack för länken Karl!
Hur är det med fungan i Nya Zeeland generellt? Att den är sämre utforskad än i europa har jag förstått. Jag har själv aldrig varit där men funderar på att åka dit, kanske i vinter om jag får tid och råd. Har du några bra litteraturtips på generella svampböcker som täcker de flesta kända storsvampar på Nya Zeeland?
När det gäller NZ svampar, snabbfakta:
- Räkna med att INGA arter är gemensamma med Europa (om dom inte införts via t ex plantskoleträd). Däremot många gemensamma släkten.
- Säsongen är ett halvår förskjuten, bästa tiden är apri (Sydön)l-maj (Nordön).
- Soppar, kremlor (fåtal riskor finns) kommer som här i början av säsongen.
- Om du är intresserad främst av mykorrhiza gäller en del annat, får återkomma i så fall.
Under tiden läs min artikel i Jordstjärnan:
Soop K., 1998: Cortinarius på Undersidan — Jordstjärnan 19(1): 25-37.
Om du inte har det numret, kan jag gräva fram artikeln.
Glömde litteraturen.
Det lilla som finns har inte så bra bilder i regel. Bäst är kanske
Johnston P., Buchanan P., Beever R., Paulus B. , 2007: Guide to common macrofungi of New Zealand — Landcare Res., Auckland
kan vara svår att få tag på, kontakta mig privat i så fall. Även svårfåtagen på är det klassiska lilla häftet:
Taylor M, 1973: Mushrooms & Toadstools — Mobil New Zealand Nature Series
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.