0 957 visningar

18 svar

Några fina tickor

Arboristen

10 nov 2009 kl. 21:13

Har väl ett hum om vilka det är men kan inte låta bli att imponeras av deras utseenden.

0

Arboristen

10 nov 2009 kl. 23:00

en till

0

svampstaff

11 nov 2009 kl. 10:09

Ja gissa kan man ju:
oxtungsvamp(eller klumpticka)
platticka
tårticka(fast kanske gammal)
grentaggsvamp, för det ser ut som en lönn?lönnticka brukar inte sitta så lågt eller?

0

Frida T

11 nov 2009 kl. 10:32

Jag tror oxå på grentaggsvamp på lönnen. Även om jag sett lönnticka långt ner på lönnar..:)

0

klas jaederfeldt

11 nov 2009 kl. 10:58

tycker att det är en oxtunga

0

klas jaederfeldt

11 nov 2009 kl. 17:55

bild 1:3 är nog en Oxtunga det oxå, den har röda droppar,ifall det varit tårticka borde dropparna varit bruna

0

Arboristen

11 nov 2009 kl. 22:59

Bild 1 oxtunga. Känns säkert, den sitter på gamal ek vid stambasen.
Bild 2 funderar på ganoderma australe ja. På en Alm vid stambasen.
Bild 3 känns osäkert. Sitter på en Lundalm ca 5 meter upp. Bild tagen början på augusti.

0

klas jaederfeldt

11 nov 2009 kl. 23:09

1:3 nu blev jag osäker ,trodde det var på ek, kanske något i Inonotus då, hur stor var den? kanske ung Skillerticka, fan va de e svårt me bara bilder

0

klas jaederfeldt

11 nov 2009 kl. 23:12

eller kanske pälsticka (ung) var i sverige är den hittad

0

Arboristen

11 nov 2009 kl. 23:17

Bild 3. Tagen i Visby, och den är stor. Väl 35 cm hög o 15-18 cm bred

0

klas jaederfeldt

11 nov 2009 kl. 23:26

kollade just upp mina bilder,och uteslöt skillerticka, när du säger Visby blev jag mer eller mindre säker på att det är en ung Pälsticka

0

Arboristen

11 nov 2009 kl. 23:37

Bild 2 då. Ca 35-40 cm breda hårda relativt hårt fastsatta kroppar. I lund och på en stor Alm. Sydlig platt-ticka har tagit många träd för oss härnere, och denna påminner om de

0

klas jaederfeldt

12 nov 2009 kl. 00:33

klarar inte av att säga vilken det är på bilden,sydlig platt-ticka och platt-ticka kan vara lika , det bästa sättet att skilja dem åt är att göra nagelprovet, med tummnageln om du trycker hårt så blir det ett märke i hattskorpan på platt-tickan detta går inte att göra på den sydliga platt-tickan

0

svampstaff

12 nov 2009 kl. 16:55

Då vet vi att arboristen härjar på Gotland, med dess sällsynta svampar, tyckte inte tårticka passade heller, men hittade dåligt med tåriga alternativ (på fastlandet).

0

Arboristen

12 nov 2009 kl. 22:30

Stort tack för diskusionen över bilderna, vetgirig som man är, men var lär man sig på bästa sätt om dessa svampar? Som Arborist är jag verksam i stort sett hela sverige men södra Sverige mest, så många svampbilder med levande och döda delar av träd som substrat finns.

0

klas jaederfeldt

12 nov 2009 kl. 23:09

du kan få köpa sista korrekturet av tickboken på en CD av mej
100: + porto

0

Arboristen

15 nov 2009 kl. 20:30

Tack Klas
Sätter jag in pengar o du skickar, typ.

0

Michael Krikorev

16 nov 2009 kl. 00:57

Tror på pälsticka på sista bilden i första inlägget! Har också sett den på lundalm i Visby, i allén strax utanför botaniska trädgården:
http://svampguiden.com/div/temp/inonotus_hispidus_01.jpg
http://svampguiden.com/div/temp/inonotus_hispidus_02.jpg
http://svampguiden.com/div/temp/inonotus_hispidus_03.jpg

0

aboristen

klas jaederfeldt

16 nov 2009 kl. 13:16

din adress??

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone