0 3481 visningar

14 svar

läderboll

Suzanne Martelius-Walter

11 nov 2009 kl. 16:31

måste visa de fina läderbollarna jag hittade på ängen i somras. En riktigt god svamp där man äter allt.
Suzanne

läderboll

0

inte läderboll

Irene A

11 nov 2009 kl. 17:00

sannolikt skålröksvamp, Calvatia utriformis.

0

inte läderboll

Helena i Lund

11 nov 2009 kl. 17:48

Jag hittade, i somras i kohage, också vad jag trodde var läderboll, men veckan efter såg jag överblommade ex, och efter att ha kollat lite på guiden och övriga nätet kom jag fram till att det var skålröksvamp. Men den är god!

0

inte läderboll

suzanne martelius

18 nov 2009 kl. 10:43

Är säker på att detta är en läderboll med sin grova läderhud (2-3mm tjock) och sitt fantastiska vita kött.
Växer kraftigt efter häftiga regn i ängsmark där korna betar hela sommaren o hösten.

läderbollar

0

Det är skålröksvamp,

Irene A

18 nov 2009 kl. 11:28

inte läderboll.
Googla och jämför med andra bilder av Calvatia utriformis / Handkea utriformis.

Jag har själv aldrig haft förmånen att få hitta någon läderboll att testa kniven på, men jag tror inte att du hade kunnat skära sådana skivor av en läderboll…

0

Det är skålröksvamp,

suzanne martelius

18 nov 2009 kl. 12:40

Hej Irene, -jag kollade på Calvatia utroformis och den är inte lik “mina” svampar.
Men du har säkert rätt. Jag kollade på mycenastrum corium under namnet läderboll på nätet och dessa såg absolut inte ut som mina svampar.Hittar jag fler ska jag låta dem bli äldre så jag får se utvecklingen.
God var den i alla fall.
mvh Suzanne

0

Det är skålröksvamp,

Tony S

18 nov 2009 kl. 12:50

Håller med Irene. Det kan knappast vara något annat än skålröksvamp.

0

Det är skålröksvamp,

T Veksam

18 nov 2009 kl. 13:34

Kan ju aldrig vara läderboll!

0

I min kohage

Helena i Lund

18 nov 2009 kl. 18:24

Hej Suzanne!
Som jag sa så trodde jag att detta var läderbollar pga den väldigt tjocka och sega huden, men fick veta att det var skålröksvamp. Bifogar bilder på de jag hittade.

0

I min kohage

suzanne martelius

19 nov 2009 kl. 10:34

Hej Helena, fina bilder. Den översta stämmer väl rätt bra med mina fynd men absolut inte de nedre. kan bero på att mina inte fått åldras.jag hann äta upp dem innan. Ska hålla utkik nästa sommar igen.
mvh
Suzanne

0

inte läderboll

Bo E

19 nov 2009 kl. 11:12

Vad är den tydligaste skillnaden mellan läderboll och skålröksvamp?
När jag synar de bilder jag ser på google blir jag tveksam till om det verkligen var en läderboll som jag hittade utanför den stora nya fotbollsarenan i Örebro.
Jag som tyckte det var så passande…he he…
Är det foten / fästet i marken som är skillnaden eller måste man mikroskopera för att hitta skillnader?

0

inte läderboll

Irene A

19 nov 2009 kl. 12:03

Läderbollen har mycket segare skal. Har man aldrig hittat den, är det förstås svårt att jämföra, men hur beständigt skalet är, syns också tydligt på gamla fruktkroppar:

Läderbollens skal spricker upp i bitar eller flikar:
http://www.nahuby.sk/atlas-hub/Mycenastrum-corium/Skarka-kozovita/Skarka-hvezdicovita/ID1698

Skålröksvampen vittrar på ovansidan:
http://www.biopix.dk/Species.asp?Language=de&Searchtext=Calvatia%20utriformis&Category=Svampe

Läderbollen har ett homogent innanmäte, skålröksvampen har en mer eller mindre tydlig fot.
Om man tittar noga på Suzannes första bilder, med en ituskuren fruktkropp, kan man se en linje som är gränsen mellan den sporbildande överdelen och den sterila foten.
När man hittar gamla fruktkroppar av skålröksvamp finns den foten kvar länge (med konsistens som en tvättsvamp), skyddad av en tunn pappersliknande hud.

0

inte läderboll

Bo E

19 nov 2009 kl. 12:09

Läderbollen eller skålröksvampen vid fotbollsarenan hade en antydan till fot, vill jag minnas, men med mycket kraftig, lite mönstrad hud.
Tyvärr gick den sönder när jag granskade den, så jag fick aldrig se den spricka upp, växtplatsen var nog inte heller helt säker för nitiska parkarbetare som nog “städade” bort den.

0

Leif

18 sep 2015 kl. 09:02

Hej! Mig veterligt växer läderboll oftast i parker och inte i skog. Har plockat många i Beijerspark i Malmö. Läderboll har ingen fot alls, bara en svag antydning. Jättegod skalad och skuren i tunna skivor, sedan stekt i smör. Mvh. Leif

0

Irene A

18 sep 2015 kl. 09:13

Skalad och skuren i tunna skivor är knappast läderboll heller. Den låter sig inte skalas så lätt…
Kolla på jätteröksvamp istället.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone