inte läderboll.
Googla och jämför med andra bilder av Calvatia utriformis / Handkea utriformis.
Jag har själv aldrig haft förmånen att få hitta någon läderboll att testa kniven på, men jag tror inte att du hade kunnat skära sådana skivor av en läderboll…
Hej Irene, -jag kollade på Calvatia utroformis och den är inte lik “mina” svampar.
Men du har säkert rätt. Jag kollade på mycenastrum corium under namnet läderboll på nätet och dessa såg absolut inte ut som mina svampar.Hittar jag fler ska jag låta dem bli äldre så jag får se utvecklingen.
God var den i alla fall.
mvh Suzanne
Vad är den tydligaste skillnaden mellan läderboll och skålröksvamp?
När jag synar de bilder jag ser på google blir jag tveksam till om det verkligen var en läderboll som jag hittade utanför den stora nya fotbollsarenan i Örebro.
Jag som tyckte det var så passande…he he…
Är det foten / fästet i marken som är skillnaden eller måste man mikroskopera för att hitta skillnader?
Läderbollen har mycket segare skal. Har man aldrig hittat den, är det förstås svårt att jämföra, men hur beständigt skalet är, syns också tydligt på gamla fruktkroppar:
Läderbollens skal spricker upp i bitar eller flikar:
http://www.nahuby.sk/atlas-hub/Mycenastrum-corium/Skarka-kozovita/Skarka-hvezdicovita/ID1698
Skålröksvampen vittrar på ovansidan:
http://www.biopix.dk/Species.asp?Language=de&Searchtext=Calvatia%20utriformis&Category=Svampe
Läderbollen har ett homogent innanmäte, skålröksvampen har en mer eller mindre tydlig fot.
Om man tittar noga på Suzannes första bilder, med en ituskuren fruktkropp, kan man se en linje som är gränsen mellan den sporbildande överdelen och den sterila foten.
När man hittar gamla fruktkroppar av skålröksvamp finns den foten kvar länge (med konsistens som en tvättsvamp), skyddad av en tunn pappersliknande hud.
Läderbollen eller skålröksvampen vid fotbollsarenan hade en antydan till fot, vill jag minnas, men med mycket kraftig, lite mönstrad hud.
Tyvärr gick den sönder när jag granskade den, så jag fick aldrig se den spricka upp, växtplatsen var nog inte heller helt säker för nitiska parkarbetare som nog “städade” bort den.
Skalad och skuren i tunna skivor är knappast läderboll heller. Den låter sig inte skalas så lätt…
Kolla på jätteröksvamp istället.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.