0 8300 visningar

13 svar

Gram per liter trattkantarell

Ingrid

12 nov 2009 kl. 17:12

Hej!
Jag har en fundering över hur mycket en liter färska trattkantareller väger då de har torkat? Och hur länge kan man förvara torkad svamp? Tacksam för svar.

0

Bo Reyer

12 nov 2009 kl. 17:29

Har aldrig vägt men skulle uppskatta det till ca 5g.
I vilket fall som helst är det långt kvar till kilot!

0

Lilla My

12 nov 2009 kl. 21:46

Under förutsättning att svampen är helt torr när du förpackar den, och att du förvarar din torkade svamp korrekt, d.v.s. i rena och lufttäta kärl, skulle jag uppskatta förvaringstiden till upp till 10 år. Det som kan gå snett är att fukt kommer åt svamparna, torkad svamp är hygroskopisk (tror jag det heter), d.v.s. den suger åt sig fukt ur luften och då uppstår också grund för tillväxt av olika slag.

Jag rekommenderar att du förvarar torr svamp i glasburk, i ett mörkt och torrt utrymme för att bevara den i bästa möjliga skick. Vissa år har jag “nödförvarat” i plastburkar, för det finns ju en gräns för hur många glas det finns plats för i skafferiet, men då har jag gjort av med den plastburksförpackade svampen innan jag gett mig på glasburkssvampen. Jag har aldrig haft några problem med kvalitet eller smak.

0

Bengt Sandh

13 nov 2009 kl. 03:07

Jag kan inte förstå varför man använder begreppet “liter” när det gäller svamp. Vätska mäter man i liter men inte fasta föremål såsom svamp. Om man handlar morötter, potatis, purjolök, apelsiner, lök, eller liknande så mäter man inte i LITER! Det är kilo och inget annat. Därför är det svårt att svara på din fråga men om det finns något medeltal så kan man säga att 1 liter trattkantareller motsvarar c:a 3-4 hg som i torkat tillstånd borde motsvara ungefär 30-40 gram.

Bo Reyer, hur är det med matematiken?

0

Bo Reyer

13 nov 2009 kl. 10:37

Bengt!
Då jag varken är husse eller matte så vet jag inte hur det är med tiken.
Skämt åtsido, men jag har aldrig torkat så lite som en liter. Däremot har de större mängderna tett sig i det närmaste viktlösa. Efterssom det fortfarande finns gott om frostiga trattisar ska jag torka 400g trattisar och sedan väga dem. Sedan får vi se om jag var ute och cyklade.
Ha en trevlig helg!

0

buffy

13 nov 2009 kl. 13:51

100 g färska fick jag till 8 gram torkade när jag kollade förra året. Då vägde jag flera omgångar under höstens lopp för att få fram en rättvisande medelvikt, väger man bara en plockomgång kanske man har plockat svamparna en väldigt fuktig el väldigt torr dag, och så blir värdet tokigt.

0

Enelie, Linköping

13 nov 2009 kl. 14:45

Jag hittade en gammal anteckning i min receptbok:
Lite drygt 3 liter färska trattkantareller = 50 g torkad.

0

Mossning

13 nov 2009 kl. 16:19

Sammanfattning än så länge:

Bengt Sandh:
3 liter = 90-120 gram
3 kg = ca 315 gram

Buffy:
3 kg = 240 gram

Enelie:
3 liter = 50 gram

0

Mossning

13 nov 2009 kl. 16:21

Sammanfattning än så länge:

Bo Reyer:
3 liter = 15 gram

Bengt Sandh:
3 liter = 90-120 gram
3 kg = ca 315 gram

Buffy:
3 kg = 240 gram

Enelie:
3 liter = 50 gram

0

Stina i Luddvilka

13 nov 2009 kl. 17:33

En kort sammanfattning. Det kommer med stor sannolikhet att väga mindre än ursprunget.

0

Bengt Sandh

13 nov 2009 kl. 18:14

För min egen del är skillnaden marginell. Jag har kontrollvägt mig och kan konstatera att jag bara vägde 0,2 kg mindre när jag hade torkat mig…

0

Kerstin, Lindome

13 nov 2009 kl. 19:08

Nu skall jag röra till begreppen ytterligare.
Kollade just detta ämne i söndags och vägde innan jag torkade.
1183 gr rensad trattkantarell, (fuktig, men inte blöt), väger idag 69 gr torkad.

0

yvonne

19 nov 2009 kl. 14:36

Hej!
jag vägde av innan jag torkade mina trattisar det blev30-35gr per kilo svamp.torkade in 30ramar.
  mvh yvonne

0

Hans Myhre

19 nov 2009 kl. 16:18

Trattisene taper 90 % av sin ferskvekt, litt avhengig av om de er litt tørre elle veldig våte. 100 gram ferske bilr 10 gram tørkede.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone