0 299 visningar

4 svar

Ticka innanför barken!

Ewa lilliesköld

13 nov 2009 kl. 10:45

Det riktigt svåra i kråksången här att veta vad det är för träd. Det var helt dött och vi stod länge och försökte avgöra trädslag. Det växte ju ekar runt omkring men det såg ändå inte ut som en ek på barken, kanske en grov gammal rönn. Till frågan, går det med hjälp av mina bilder att avgöra vilken ticka det är.
:-)

0

Jan A, Uppsala

13 nov 2009 kl. 11:30

Tycker det något liknar stor hjortticka, Datronia mollis som jag har bl.a. på nydöd sälg.

0

Ewa lilliesköld

13 nov 2009 kl. 11:48

Jamen det har du rätt i, har aldrig sett den på det viset utan mera resupinat. Jag kom inte åt den riktigt för att ta en bit men jag kanske ska prova igen när jag ändå ska tillbaka till eken med den ev.klumptickan!!
Tack…

0

Irene A

13 nov 2009 kl. 11:52

Ta gärna bilder på lite längre håll också, så att det går att få en uppfattning om storleken på tickan, och ifall någon eventuellt kan känna igen trädslaget..

0

Ewa lilliesköld

13 nov 2009 kl. 14:40

Ja, det ska jag absolut göra!!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone