Oj vad jag titta på i mikroskopet igår har jag ingen aning om… För nu fick jag syn på “jätte” stora bruna sporer. 13 X 8 . Inte helt släta vet ej vad jag ska kalla dom för? En annan sak som jag upptäckte var att hatthuden gick lätt av på de blöta svamparna. Och att den ljusnar mycket i färgen vid torka.
Jo men visst verkar det vara en Psilocybe! Kollade i “svampstudier med mikroskop” och ordet för sporformen är tydligen rombiskt. Och då får jag det att stämma med Psilocybe coprophila. Nu ska ju den växa på dynga men detta är en brandfläck! Men jag tänkte det var näring den gillade och det lär ju det finnas även på denna brandfläck. Vi eldade ris där förra vintern efter vi tagit fram mer betesmark. Så det är ganska stora brasor som varit där. Sen kan det ju finnas dynga där eftersom det ligger i betesmark med djur…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.