0 464 visningar

11 svar

Skivling på brandfläck?

Frida T

15 nov 2009 kl. 16:44

Hej

Dessa växte flertalet på en gammal brandfläck. Smakade inte så jätte gott :) Funderar på om det ev skulle kunna vara brandskräling? Eller är det något helt annat?

0

Irene A

15 nov 2009 kl. 17:08

Har du något exemplar kvar så att du kan kolla hur sporer och eventuella cheilocystider ser ut..?

0

Frida T

15 nov 2009 kl. 17:16

Ok ska göra ett försök. :) Finns det många alternativ ?

0

Irene A

15 nov 2009 kl. 18:19

Jag vet inte alls vad det kan vara, tänkte att det kunde löna sig att vara lite systematisk och försöka konstatera vilket släkte det är först - när du nu ändå har mikroskop, menar jag ;-)

0

Frida T

15 nov 2009 kl. 20:31

Sporer bruna, ca 4,5 x 2,5 ellipsoida

Så brandskräling är det inte. Det är det ända jag vågar mig på. :)

0

Hans v E

15 nov 2009 kl. 20:54

Föreslår någon Tephrocybe-art (Lyophyllum)(kolgråskivling,stybbgråskivling) på 1 och 2.
Och blek eller vanlig toffelskräling på 3.

0

Frida T

16 nov 2009 kl. 08:14

Tack för dina förslag Hans! Ska kolla om det kan stämma. Men det är samma sorts svamp på alla tre bilderna… :)

0

Irene A

16 nov 2009 kl. 08:40

Är du säker på att du kollade spormåttet i rätt förstoring? Jag kan inte hitta någonting med så små bruna sporer.

0

Frida T

16 nov 2009 kl. 09:48

Hmm.. jag får gå ut o hämta en ny svamp och prova igen.

0

Frida T

16 nov 2009 kl. 13:04

Oj vad jag titta på i mikroskopet igår har jag ingen aning om… För nu fick jag syn på “jätte” stora bruna sporer. 13 X 8 . Inte helt släta vet ej vad jag ska kalla dom för? En annan sak som jag upptäckte var att hatthuden gick lätt av på de blöta svamparna. Och att den ljusnar mycket i färgen vid torka.

0

Irene A

16 nov 2009 kl. 14:04

Avdragbar hatthud? Hoppsan.
Det finns tydligen några sådana arter i ett släkte där jag är dåligt påläst, Psilocybe - fast de ska ju ha släta sporer..?

0

Frida T

16 nov 2009 kl. 18:21

Jo men visst verkar det vara en Psilocybe! Kollade i “svampstudier med mikroskop” och ordet för sporformen är tydligen rombiskt. Och då får jag det att stämma med Psilocybe coprophila. Nu ska ju den växa på dynga men detta är en brandfläck! Men jag tänkte det var näring den gillade och det lär ju det finnas även på denna brandfläck. Vi eldade ris där förra vintern efter vi tagit fram mer betesmark. Så det är ganska stora brasor som varit där. Sen kan det ju finnas dynga där eftersom det ligger i betesmark med djur…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone