0 250 visningar

8 svar

Vad händer?

gunhild i Kåddis

16 nov 2009 kl. 08:45

Nu har det snart regnat ett dygn här utanför Umeå där jag bor. Snön som jag pulsade i förra veckan är borta. I dag när jag tittade ut såg jag gröna gräsmattor igen. Fortsätter svamparna (vinterskivling och trattkantareller)att växa, det återstår att se. Jag vet inte hur jag ska förhålla mig till detta. “Svamptokan” i mig får förhoppningar men skidorna mina får tyvärr stå i förrådet ett tag till. Trodde jag skulle kunna åka skidor före jul, men nu ser det inte lovande ut. Undrar om jag ska ta en “Sista minutenresa” till Spanien.

0

Lena M

16 nov 2009 kl. 09:08

Ja det kan man undra, det känns som vår i luften men det gillar jag. Måste nog ta en titt i skogen fast dimman ligger tät.

0

Tina Nordberg

16 nov 2009 kl. 09:17

Vårvärme här hos oss åxå. Igår blev jag tvungan att dra av mig långkallingarna det drygt 8 grader.det slutade regna så vi fick ett par timmar i skogen innan det blev mörkt.Vi hittade över 40 arter och 3,5 kg med hem att äta. Trattisar, kantareller,blektaggsvamp,frostvaxing och en sotbrun vaxing.

0

Bo E

16 nov 2009 kl. 11:11

Underbart med denna klimatväxling som kom i helgen!
Hittade mer trattkantareller igår än jag hittat totalt de senaste tre-fyra åren!
Hurra!
En och annan frostvaxskivling och massor av rökslöjakivling oxå!
....och långkalsongerna tillbaka i klädskåpet!

0

Lena M

16 nov 2009 kl. 14:06

Hemkommen efter en runda i närskogen och visst finns det svamp ännu. Trattkantareller, frostvaxing och rökslöjskivling och enstaka kantareller + ett par streckmusseroner.

0

Bo E

16 nov 2009 kl. 14:22

Ja, och det allra roligaste var att det kommer nya trattkantareller…lite gulbleka och taniga, men friska och fräscha och de smakade mums oxå...
testade att knapersteka tillsammans med ett fåtal frostvaxingar som behövde sällskap i stekpannan.

0

gunhild i Kåddis

16 nov 2009 kl. 15:30

Maken har varit uppe på taket och hjälpt regnet att spola bort dom sista höstlöven som lagt sig tillrätta i hängrännorn. I morgon om vädret tillåter ska jag ta en tur i storskogen.
Regnet gör ju att svamparna är till sin fördel tex sammetsörat.

0

Tina Nordberg

16 nov 2009 kl. 15:48

Vackert!

0

Birgitta D

16 nov 2009 kl. 23:15

Du behåller väl vädret över helgen Gunhild. Har länge undrat om det skulle gå att göra något smycke av sammetskinn.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone