0 732 visningar

7 svar

Melzer minus

Skogsfrun i Obbola

16 nov 2009 kl. 20:49

Hur funkar det egentligen med Melzers reagens utan kloralhydrat? Klas skriver t.ex. i Tickboken att jodvätskan fungerar ändå för sitt ändamål. Men vad fyller kloralhydratet då för funktion?

För dem som ännu inte har försökt att blanda sitt Melzer själv så kan jag berätta att kloralhydrat (=kloroform) är narkotikaklassat och inte kan köpas av vanliga dödliga.

0

Karl S

16 nov 2009 kl. 21:17

Kloralhydratet i Melzer hjälper till att förlänga hållbarheten. Utan den oxideras jodet snabbt och blir oanvändbart.

En del av mekanismen som ger upphov till en blå eller orange reaktion med vissa stärkelserelaterade molekyler (som i svampar) förklaras i
http://www.uni-regensburg.de/Fakultaeten/nat_Fak_IV/Organische_Chemie/Didaktik/Keusch/D-Starch-e.htm

men dom går inte in på kloralhydraten.

0

Skogsfrun i Obbola

17 nov 2009 kl. 07:52

Hur snabbt blir blandningen oanvändbar? Efter en timme, en dag, eller längre?

0

Irene A

17 nov 2009 kl. 08:34

Jag har också undrat om kloralhydrat är nödvändigt, och tydligen behövs det för att ge rätt “Melzer”-reaktion.
I vissa fall kan man få en dextrinoid reaktion där den ska vara amyloid med Melzer’s.

http://www.namyco.org/images/pdf%20files/Melzer__Lugo.pdf

Det kan vara bra att komma ihåg att man får en felaktig reaktion (både av Melzer och annan jodlösning) om preparatet innehåller lut.

0

Skogsfrun i Obbola

17 nov 2009 kl. 08:46

Det där var ju en oerhört intressant artikel. Bussigt också att författaren fixade ett sätt att få tag på Melzer! Synd att det var i USA…

0

Irene A

17 nov 2009 kl. 08:58

Det skulle finnas reagenser till försäljning när det hölls mikroskoperingskurs i Umeå (i våras var det väl?). Du kanske kan höra med Kjell om han har något kvar på lager?

0

Frida T

17 nov 2009 kl. 13:01

Det är konstigt att man inte kan få köpa färdigblandad reagens. Tror inte att det blir en vanlig syn att missbrukare står i någon mörk gränd och använder melzers reagens?

0

Karl S

17 nov 2009 kl. 13:35

Att kloralhydrat används för att förlänga hållbarheten är något jag hört för länge sen, och jag vet inte hur säkert set är. En fransk mykolog berättar i e-post att det behövs för att förbättra brytningsindex i lösningen, så att man ser reaktionen bättre (!). Det finns tydligen olika bud.

Kloralhydrat är inte = kloroform men kan brytas ner till detta i alkaliska lösningar.

Hållbarheten hos vanlig Melzer kan vara vad som helst från ett par månader till 1-2 år, beroende på hur det förvaras. Det bör vara mörkt och svalt.  Utan k-hydrat vet jag inte hur länge den kan hålla sig.

Bästa sättet att kolla om ens Melzer funkar är att prova med sporerna hos någon känd fet-positiv “Melzerit”, som Myxomphalia maura. Att gnida in lamellerna på en kremla lär också funka. Annars brukar jag bara kolla med en droppe på vanligt dasspapper, det ska bli svartviolett, liksom lamellerna eller sporerna ovan.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone