Hur funkar det egentligen med Melzers reagens utan kloralhydrat? Klas skriver t.ex. i Tickboken att jodvätskan fungerar ändå för sitt ändamål. Men vad fyller kloralhydratet då för funktion?
För dem som ännu inte har försökt att blanda sitt Melzer själv så kan jag berätta att kloralhydrat (=kloroform) är narkotikaklassat och inte kan köpas av vanliga dödliga.
Kloralhydratet i Melzer hjälper till att förlänga hållbarheten. Utan den oxideras jodet snabbt och blir oanvändbart.
En del av mekanismen som ger upphov till en blå eller orange reaktion med vissa stärkelserelaterade molekyler (som i svampar) förklaras i
http://www.uni-regensburg.de/Fakultaeten/nat_Fak_IV/Organische_Chemie/Didaktik/Keusch/D-Starch-e.htm
men dom går inte in på kloralhydraten.
Jag har också undrat om kloralhydrat är nödvändigt, och tydligen behövs det för att ge rätt “Melzer”-reaktion.
I vissa fall kan man få en dextrinoid reaktion där den ska vara amyloid med Melzer’s.
http://www.namyco.org/images/pdf%20files/Melzer__Lugo.pdf
Det kan vara bra att komma ihåg att man får en felaktig reaktion (både av Melzer och annan jodlösning) om preparatet innehåller lut.
Att kloralhydrat används för att förlänga hållbarheten är något jag hört för länge sen, och jag vet inte hur säkert set är. En fransk mykolog berättar i e-post att det behövs för att förbättra brytningsindex i lösningen, så att man ser reaktionen bättre (!). Det finns tydligen olika bud.
Kloralhydrat är inte = kloroform men kan brytas ner till detta i alkaliska lösningar.
Hållbarheten hos vanlig Melzer kan vara vad som helst från ett par månader till 1-2 år, beroende på hur det förvaras. Det bör vara mörkt och svalt. Utan k-hydrat vet jag inte hur länge den kan hålla sig.
Bästa sättet att kolla om ens Melzer funkar är att prova med sporerna hos någon känd fet-positiv “Melzerit”, som Myxomphalia maura. Att gnida in lamellerna på en kremla lär också funka. Annars brukar jag bara kolla med en droppe på vanligt dasspapper, det ska bli svartviolett, liksom lamellerna eller sporerna ovan.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.