Någon som är bra på dvärgpiggar, Mucronella?
Jag sitter och artbestämmer kollekter på uppdrag. De är insamlade i Norrbotten. Nu har jag en vackert gulbrun liten svamp som bara består av mycket små taggar på bar ved, bland lika små levermossor. Allt stämmer bra med Mucronella. Sporerna är ellipsoida-cylindriska, 5-6x3 my. Men när jag då använder mig av Nordic Macromycetes hamnar jag på Mucronella flava. Den finns inte med på Artportalen och jag hittar inga andra uppgifter om att den skulle ha påträffats i Sverige. Det gör mig lite skakis.
Kan M. calva bli gulbrun med åldern? Eller finns det någon annan felkälla?
Jo jag tror den är funnen i Sverige. :) http://www.algonet.se/~fungus/checksd.html
Nordic Macromycetes tar upp M. flava under M. calva och anger att den är “yellow” till skillnad från calva som är “whitish”. Enligt Fungi of Switzerland blir dock Mucronella calva “yellowish” när den torkar, så det kan nog vara den ändå. Det ex som jag har hemma är trots allt mer gulaktigt än gult.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.