Hej på er, så glad man kan bli av ett litet oansenligt svampfynd. Kommande text är från Sven-Åke Hanson.
“Jag var i Köpenhamn i går och vi bestämde en geléskål som Du hade samlat på Kopparhatten till Ascocoryne solitaria, ny för Sverige. Den är ganska lik stor geléskål och kan lätt förväxlas med denna. Du får gärna samla in alla geléskålar i fortsättningen. Det finns nämligen ytterligare en förbisedd art som döljer sig under violett geléskål.”
:))))
Spännande, grattis!
Jag googlade på Ascocoryne solitaria och hittade en annan bild (mycket sämre).
http://www.helotiales.nl/Species/Ascocoryne-solitaria.html
Där nämns konidiestadiet också, så de små vita bollarna på din bild är antagligen det.
Tack Alf! Jag har ju alltid så jäkla brått när jag är i dina trakter men du får väl komma upp till Hudik och hälsa på mig där under vecka 10 eller ner till Gävle vecka 9, jag har försökt att få lite tid över de senaste åren när jag vart på turné med luftkuddarna men det vill sig inte, varken med dig eller Jan A och inför nästa års sportlovsturné så planerar jag inget så får vi se vad som händer.
Du menar väl detta, Frida.
1ARTNAMN
Ascocoryne solitaria Svenskt namn
-
Lokal
Åminne
Gamla Åminne, nära naturparken Ruta
05D6d
Kommun
Värnamo Församling
Kärda
Landskap
Småland Län
Jönköpings län
Biotop
Lövskog
Substrat
ved
Anmärkning
Leg.
L. Andersson, J. Eriksson Det.
L. Andersson, J. Eriksson
Conf.
Herb.
Uppsala (LAn 8734)
Datum
581108 Hotkategori
-
Källa
synonymer
Jaha, tyvärr för mig så ligger det tydligen 2 kollekt i Uppsala som hittades under 50 talet men den ligger där under ett helt annat namn så lite skumt är det!? Men som sagt ett kul fynd är det ju i alla fall. Så har man ännu en gång fått lära sig att inte ropa hej förrän man är över bäcken =0.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.