0 304 visningar

21 svar

Hurra solen

Tina Nordberg

18 nov 2009 kl. 11:19

Alldeles sant det sprack nyss upp. Nästan hela himlen är blå. Nu ska jag ut. Åker till ett gammalt timmerupplag, såg i halnmärkret i söndags att det växer något på varja stock.
Hur ser det ut hos er?

0

Kerstin, Lindome

18 nov 2009 kl. 11:58

SPÖREGN…..
suck…

0

anithau

18 nov 2009 kl. 12:24

Grått och mulet.

0

Robban O-Hamn

18 nov 2009 kl. 15:40

Inte en aning går på natt nr 8.
Skummt när man lägger sig på morgonen, skummt när man går upp.

0

"JAS" Helsingborg

18 nov 2009 kl. 16:09

Regnet öser ner och vinden tilltar, klass 1 - 2 varning utfärdad här, fy tusan:(

0

Lena M

18 nov 2009 kl. 16:12

Här i Gästrikland vaknade jag till en vacker dag med solsken, men innan jag var klar att ge mig ut så kom regnet ( vid 11- tiden )
Nu ser jag framemot helgen som verkar lovande ,

0

Helena i Lund

18 nov 2009 kl. 18:17

Varningen är av klass 2 sen en timme tillbaka, regnet far emot en på fullständig tvärs, det piskar sej genom kläderna, bron till Köpenhamn är avstängd, ( kanske inte ska tråka ut er med personligt elände ;)), men vad gör det när jag sitter i köket med tända ljus och svampsoppa som puttrar på spisen!

0

Tina Nordberg

18 nov 2009 kl. 18:19

Hua, det låter inte bra. Stanna inne och mys.

0

Helena i Lund

18 nov 2009 kl. 18:42

Du kan tro att jag gör! :)

0

Helena i Lund

18 nov 2009 kl. 19:16

Kan bara tillägga, angående stormen, (som jag valt att kalla Ingegärd), att jag har i denna minut 3 parabolantenner i min trädgård, men inget trädgårdsbord…..

0

Tina Nordberg

18 nov 2009 kl. 20:53

Ok, men du ska väl ändå inte ut o fika…...
Var försiktig.

0

Grethe F

18 nov 2009 kl. 21:12

Du milde tid Helena ja här är det lika tokigt ute ,jag har inte get stormen namn det kanske jag ska fundere på

0

Regn

Mikael, Västergötland

18 nov 2009 kl. 22:31

Någon sol var inte här idag, däremot har det fallit 42 mm regn det senaste dygnet.
Såg att maxbyvinden var 34 m/s på Hallands Väderö och 30 m/s i Helsingborg. Du har väl hållit i hatten “JAS”?

0

Regn och Sol!!!

Bo E

19 nov 2009 kl. 11:24

Här i Örebro var det regn runt 10.00….sol mellan typ 11.30-12.00, sen mulnade det på men var fint, och jag hade möjlighet att ta mig ut i skogen vid ca 12.30, missade solen men hade en fin dag bland frostvaxing, rökslöjskivling och pudrad trattskivling till det började dugga vid 15.30, sen blev det bara mer o mer regn så det blev en buss hem vid 16.03.
Så var läget i Örebro igår.
Nu är det uppehåll men ganska jämngrått.

0

Regn och Sol!!!

Tina Nordberg

19 nov 2009 kl. 12:31

Tack Bo det var nog din sol som kom vid 11-tiden till oss här i Kolsvatrakten. Den stannade till strax efter 15.00 då den gick ner.
Vid 16-tiden var för mörkt att gå i skogen, svampkorgen för tung. Lite senare började det regna.
Av fotografering vid timmertraven blev intet, minneskortet till kameran satt i datorn. Å  andra sidan hade det inte hänt något sen i söndags.

0

Regn och Sol!!!

Bo E

19 nov 2009 kl. 12:35

Plockade en fin pudrad tratt ca 15.42, och då var det för mörkt för att leta mer små frostvaxingar,,,,bara de som lagt sig lyste upp lite i mörkret.
Verkar vara vanligt att de viker sig strax under hattfästet till foten(?)

0

Regn och Sol!!!

Tina Nordberg

19 nov 2009 kl. 14:05

Jag hittade åxå många “vikta”,gick och funderade på om någon sparkat omkull dem.

0

Regn och Sol!!!

Bo E

19 nov 2009 kl. 16:14

Jag har noterat att de vikta skiljer sig från de hästtrampade genom att de gått av högt upp, ungefär någon mm under själva hattfästet.
Ibland ser man att sniglar ätit lite där så att foten helt enkelt inte orkar bära upp hatten utan viker sig.
Kan finnas fler förklaringar(?)

0

Regn (och snö)

Mikael, Västergötland

20 nov 2009 kl. 06:07

Ingen verkar gilla regn. Varför? Ändå krävs regn för att svamp ska trivas.
Kura skymning gjorde man förr, innan elektriciteten hade utvunnits i alla fall. Varför kan man inte göra detta nu? Och tänk vad man kan läsa mycket under vinterhalvåret, (nu när vi har el)!
Nu verkar gälla sol, torka, sol, torka. Väldigt enahanda.
När jag bodde i Småland sade en klok man där, när alla ville ha sol trots efter en lång högtrycksperiod: “Får vi inget regn blir det öken”.
Det är samma med snö. Ingen vill ha snö (ingen verkar vilja ha det i alla fall), och ändå bor vi i Norden. Konstigt.
Jag kan förstå att man vill ha ljus, man får ju lite extra energi då. Men ändå, vi har väl det bra med våra årstider och vårt klimat överhuvudtaget.
Medelhavsklimatet är varmt, men ack så torrt.
Bif två bilder, en från Trettondedag Jul 1976 och en från Nyårsafton 2005.
Den som kan gissa var i Sverige (båda är från samma ort) bilderna är tagna är värd en eloge.

Vinterbilder

0

Regn (och snö)

Frida T

20 nov 2009 kl. 08:47

Men när man bor på landet så innebär snö strömmavbrott och snöskottning. ;) Men visst kan det vara vackert!

Mars 2009

0

Regn (och snö)

Geraldine, Vällingby

20 nov 2009 kl. 13:32

Här i Sthl har det varit 3 och en halv timmes sol i november. Vi vill ha sol!

0

Regn (och snö)

Tina Nordberg

21 nov 2009 kl. 22:36

Toppen, det har varit sol hela dagen här.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone