Hej,
tack för ditt förslag Karl. Men har idag försökt kolla den lite mer och den har brunaktiga sporer! Torr hatt även i väta. “lite strimmig” i kanten på hatten.Hygrofan. ihålig fot. Har ej kollat i mikroskop ännu. Får den inte o stämma riktigt med något….? Den har de färger som bilderna visar.
Fler förslag?
Nu ser de ut som en åkerskivling av något slag - men spormåttet stämmer inget vidare, mätte du dem i rätt förstoring nu?
De gängse förstoringarna på mikroskopen är ju 100x, 400x och 1000x (om okularet är 10x). Om du kollade vid 400x, måste måttet multipliceras med 2,5. Då skulle det kunna stämma med någon av arterna.
Jag tror jag mätt rätt…. Men jag är grön på detta och vågar ej svära på det. :) Ska kolla mig själv genom att kolla en svamp som jag redan vet vad det är och se om det blir helt galet. Så länge kommer fler bilder . Den ser ut att bli lite mörkare på hatten när den blir äldre. Lukt vågar jag ej säga , är jätte förkyld.
Det kanske skulle kunna vara tuvspröding, Psathyrella spadicea. Spormåtten stämmer däremot inte med de mått du angivit. Nedan är ett exempel som liknar dina exemplar. Som vanligt kan man inte vara säker på artningen när det gäller internetbilder.
http://www.mushroomhobby.com/Gallery/Psathyrella/Psathyrella%20spadicea%201_small_small.jpg
Jag hittade tuvspröding förra veckan vid basen av en bok. Men de såg mer ut som på nedanstående länk. Mer jämnt matt brunrosa.
De är nog ganska variabla.
http://www.nahuby.sk/images/fotosutaz/2007/ladislav_pomsar2007_53827.jpg
När man ser din senaste bild verkar det klart att det är en spröding, men inte knippespröding, Psathyrella multipedata. Dom växer mycket mer sammanväxta och i stora klungor.
Är verkligen din 1:a bild samma kollekt?
Din sista bild på mogna är slående lik Ps. candolleana.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.