0 836 visningar

26 svar

vid lönn ?

Frida T

19 nov 2009 kl. 18:56

Dessa växte vid foten av en lönn på ängen. Hatten 3cm , foten 5 cm. Ingen direkt lukt, Smakade ej så jag vet inte om det är någon speciell smak. Någon som vet? Ser ut att vara mörksporig på skivorna.

0

Karl S

20 nov 2009 kl. 11:32

Jag tror skivorna mörknat mest av väderförhållanden. Det är antagligen blek nagelskivling, fast färgerna kanske inte kommer fram så bra på bilderna.

0

Frida T

20 nov 2009 kl. 14:31

Hej,

tack för ditt förslag Karl. Men har idag försökt kolla den lite mer och den har brunaktiga sporer! Torr hatt även i väta. “lite strimmig” i kanten på hatten.Hygrofan. ihålig fot. Har ej kollat i mikroskop ännu. Får den inte o stämma riktigt med något….? Den har de färger som bilderna visar.

Fler förslag?

0

Irene A

20 nov 2009 kl. 15:21

Jag får den inte heller att stämma med något.. 
Hoppas att du kan posta en bild av sporer från mikroskopet. Även om det är svårt att få till en bra bild, är den alltid bättre än ingen alls.

0

Frida T

20 nov 2009 kl. 19:14

Börjar med bilder på hur svampen ser ut efter någon timmes torka inomhus.

0

Frida T

20 nov 2009 kl. 19:17

Sedan mycket suspekta försök till sporbilder.. :) Jag får så mystiska färger förutom suddigheten.  Får dom till att ha en ca storlek på 4,5x3. Och bruna.

0

Irene A

20 nov 2009 kl. 19:50

Nu ser de ut som en åkerskivling av något slag - men spormåttet stämmer inget vidare, mätte du dem i rätt förstoring nu?
De gängse förstoringarna på mikroskopen är ju 100x, 400x och 1000x (om okularet är 10x). Om du kollade vid 400x, måste måttet multipliceras med 2,5. Då skulle det kunna stämma med någon av arterna.

0

Frida T

21 nov 2009 kl. 09:41

Jag tror jag mätt rätt…. Men jag är grön på detta och vågar ej svära på det. :) Ska kolla mig själv genom att kolla en svamp som jag redan vet vad det är och se om det blir helt galet. Så länge kommer fler bilder . Den ser ut att bli lite mörkare på hatten när den blir äldre. Lukt vågar jag ej säga , är jätte förkyld.

0

Frida T

21 nov 2009 kl. 09:43

En till bild.

0

Karl S

21 nov 2009 kl. 10:33

Det verkar klart att den är brunsporig, men den liknar inget jag har sett. Min bästa gissning är en Tubaria, men det skulle vara en med väldigt lite velum och jag känner ingen sådan. Är lamellerna aning nedlöpande?

0

Frida T

21 nov 2009 kl. 10:55

Har vart och nosat lite på Tubaria själv, men hittar inget som passar. :) Har endast funnit denna vid 3 olika lönnar. Inget annat slags träd. På en av lönnarna växer den uppe på själva trädet.

Nej jag tycker inte att lammelerna är nedlöpande. Kolla själv…

0

svampstaff

22 nov 2009 kl. 23:41

Jag tycker den liknar föränderlig broskskivling Marásmius wýnnei?

0

Frida T

23 nov 2009 kl. 07:15

Tusen tack för ditt förslag svampstaff! Ska kolla upp det. :)

0

Frida T

23 nov 2009 kl. 07:39

Nu kom jag på en viktig detalj : Marasmius är vitsporig! Annars är det mycket som stämmer med ditt förslag…

0

Naucoria?

Frida T

23 nov 2009 kl. 11:17

Det finns ingen naucoria som skulle kunna passa?

0

Naucoria?

Tony S

23 nov 2009 kl. 12:55

Kanske någon Psathyrella?
Följer man dina bilder tror man knappt att det är samma art hela vägen. Färgerna är kluriga så här sent på hösten.

0

psathyrella

Frida T

23 nov 2009 kl. 13:53

Tack Tony! Jag tror du är inne på rätt spår!

0

psathyrella

Frida T

24 nov 2009 kl. 13:30

Har inte hunnit kolla alla Psathyrella arter ännu (det finns en hel del). Men här kommer bilder på mycket äldre ex vid lönn såklart.

0

psathyrella

Tony S

24 nov 2009 kl. 15:07

Det kanske skulle kunna vara tuvspröding, Psathyrella spadicea. Spormåtten stämmer däremot inte med de mått du angivit. Nedan är ett exempel som liknar dina exemplar. Som vanligt kan man inte vara säker på artningen när det gäller internetbilder.

http://www.mushroomhobby.com/Gallery/Psathyrella/Psathyrella%20spadicea%201_small_small.jpg

Jag hittade tuvspröding förra veckan vid basen av en bok. Men de såg mer ut som på nedanstående länk. Mer jämnt matt brunrosa.
De är nog ganska variabla.

http://www.nahuby.sk/images/fotosutaz/2007/ladislav_pomsar2007_53827.jpg

0

psathyrella

Frida T

24 nov 2009 kl. 19:36

Tack för förslaget Tony. Men jag har kollat lite på tuvsprödingen och den ska inte ha några strimmor alls på hatten. Och det har ju mina i kanten ;)

0

psathyrella

svampstaff

25 nov 2009 kl. 20:20

Kollade lönnarna vid Linköpings slott idag, och det fanns massor av sprödingar både vid stambas och ut på gräset, min gissning är knippespröding, tuvspröding har väl mkt.grövre fötter?

0

psathyrella

Frida T

26 nov 2009 kl. 07:31

Dina svampar på bilden är iallafall mycket lika mina! Fast när man söker bilder av knippesprödingen så växer de tydligen i enorma “knippen” . Mina är ca max 10 i små “knippen”. Och ingen har växt ute i gräset… :)

0

psathyrella

Karl S

26 nov 2009 kl. 21:30

När man ser din senaste bild verkar det klart att det är en spröding, men inte knippespröding, Psathyrella multipedata. Dom växer mycket mer sammanväxta och i stora klungor.

Är verkligen din 1:a bild samma kollekt? 
Din sista bild på mogna är slående lik Ps. candolleana.

0

psathyrella

svampstaff

26 nov 2009 kl. 21:47

Menar du Fridas eller min bild Karl?

0

psathyrella

Frida T

27 nov 2009 kl. 06:47

Mina är samma hela vägen! :)

0

psathyrella

Karl S

27 nov 2009 kl. 14:05

Fridas sista bild. Jag tror att den är Ps. candolleana. Första bilden är inte så lik, men kanske i nödfall?

0

psathyrella

Frida T

27 nov 2009 kl. 16:23

Vid alla Lönnar som jag funnit den har den haft samma utveckling. De ser ut som de första bilderna i början och slutar som den sista. De har varit exakt lika i färg och form. Men tack för förslaget Karl! Ska kika närmare på det förslaget. :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone