Har funnit tre svampar som ser ut som jätte stora kantareller, ganska mörk gula/ljusbruna i färgen. Ca 15 cm diameter i hatten. Kan bero på att dom var lite gamla?
Jag finner inte dessa i ngn svampbok.
Provade att smörsteka och dom smakade äcklig parfym.
Vad kan det vara?
Lagar du till och äter svamp som du inte har en aning om vad det är?
Jag hoppas att du skämtar!
Narrkantarell kan ibland bli mycket stor - pluggskivlingar ännu större, men vad du hade hittat, har jag ingen aning om. Ska man kunna föreslå förväxlingsarter, måste man också ha ett hum om hur pass stor vana och iakttagelseförmåga plockaren har. Det finns de som t.o.m. har förväxlat kantarell och toppig giftspindling…
Du är inte så van svampplockare, va?
Van och van, allt är relativt eller hur?
Jag känner mig rimligt säker på dom svampar jag plockar.
Min iaktagelsförmåga är det tydligen inget fel på, eftersom jag i dagarna fann en lammticka och min kompis kastade den i skogen och sa att det var en brödticka. Fann fårtickor som min kompis kastade för att hon menade att det var brödtickor. Jag sa i det fallet att jag skulle steka och kolla färgen, inte smaka, och visst det var en fårticka!
Så helt dum är jag inte…
Just denna rådfrågade jag två gamla svampplockare om. Dom sa båda att det var en kantarell!
Jag brukar inte smaka på svampar jag inte vet vad det är…
Hade svampen som du hittade skivor eller grenade åsar?
Om den hade grenade åsar var det säkert kantareller som blivit för blöta och gamla.
Jag har själv hittat konstiga färger på kantareller i år, eftersom det varit “torka” och skyfall om vartannat.En tumregel är: ät inte svamp som är ofräsch, bara det kan göra att man blir magsjuk.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.