Stannade till på väg till Kopparhatten idag för en koll vid trollhänderna och tjo, jag hittade dem på ett nytt ställe men inte allt för långt från där jag hittat dem tidigare i våras men här var de fler, vackrare och större. Om någon vill kolla dem så maila mig så talar jag kanske om var de finns, området är känsligt och lättilgängligt så jag vill inte att “SkövlarKurt och KlantPelle stövar runt i området”
Tack Robban och anithaua. Jo de där “skövlarna & klantarna” kan man vara utan det är därför jag mycket sällan lägger in mina fynd i något de olika “rapportsystemen”. Jag vet att man kanske borde göra det men jag har sett hur det kan gå till när man gör det och risken är att “svampsökarna” blir lika galna som fågelskådarna!
Tina, druvfläder växer ju knappast i fuktiga områden så frågan är om det inte kan vara den varianten som hittas på hassel? Det är ett tag sedan jag läste om trollhänderna men det var väl en diskussion på forumet om två varianter då om jag inte minns fel. Har du bilder och lokalen. Vi kanske skall ropa på Jan. A och Michael Krikorev och höra vad de säger om saken?
Trollhanden kan ”klättra över” till allehanda träd, buskar och t.o.m. örter. Möjligen är det dock så att den behöver utgå från en kantöreangripen art. Laessöe (Laessöe Thomas, Pilfinger (Hypocreopsis lichenoides) i Danmark (Svampe nr 20/1989)) räknar upp de observerade kombinationerna hassel/kaprifol, sälg/vitgran, bindvide/hallon och Salix sp./hallon. Jag vet att den också kan klättra över till gran.
Det vore intressant att få veta, Tina, om du hittar något kantöreangripet som trollhanden kan ha utgått från.
Och även om du INTE hittar något sådant, vilket skulle bekräfta mina obsar av trollhand UTAN kantöra.
JAS nämner ”variant på hassel”. Jag TROR inte att den skiljer sig från den på bl.a. Salix. Mikroskopering av mina gråvide- och hasselex sa inget sånt…
Dom är till sin fördel i regnvädret och får så vackra färger. Jag gick förbi ett ställe i dag. Trots att det fanns många träd angripna av kantöron så kunde jag inte hitta några trollhänder i närheten. Dessa växer i gles skog i åkerkant alltså inget träsk. I mitt arbete finns en del litteraturhänvisningar. http://hem.passagen.se/nyergu/Trollhand%20Hypocreopsis%20lichenoides%202008.pdf
Hypocreopsis lichenoides
Fina bilder gunhild och de blir fina i regn som du säger. Så till det som jag sa innan att druvfläder inte är en sumpväxt alltså är inte träsk något nödvändigt. Nu måste jag erkänna att jag inte har läst gunhild i Kåddis avhandling men vad är kriteriet för Trollhand om den nu växer som den gör enligt inläggen i denna tråd.???
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.