0 501 visningar

19 svar

En orgie i Trollhänder.

"JAS" Helsingborg

20 nov 2009 kl. 22:25

Stannade till på väg till Kopparhatten idag för en koll vid trollhänderna och tjo, jag hittade dem på ett nytt ställe men inte allt för långt från där jag hittat dem tidigare i våras men här var de fler, vackrare och större. Om någon vill kolla dem så maila mig så talar jag kanske om var de finns, området är känsligt och lättilgängligt så jag vill inte att “SkövlarKurt och KlantPelle stövar runt i området”

0

"JAS" Helsingborg

20 nov 2009 kl. 22:25

Fler

0

"JAS" Helsingborg

20 nov 2009 kl. 22:26

Ännu fler

0

"JAS" Helsingborg

20 nov 2009 kl. 22:27

Och så Kronan på verket:)

0

Robban O-hamn

21 nov 2009 kl. 07:49

Snyggt JAS. Hoppas kunna komma ut i helgen en sväng. Äntligen ledig
nu, men först ska jag gå och sova
några timmar. Så kanske i morgon eller på måndag. Har faktiskt inte plockat några trattisar för frysen i år.

0

anithaua

21 nov 2009 kl. 08:31

JAS!
GRATTIS, till dina kanonfina fynd.
Det är något särskilt med dessa händer.
Det finns även “skövlarlisa” och
“Klantolga”, som är i farten, river och bryter, som om det gällde livet.

0

"JAS" Helsingborg

21 nov 2009 kl. 09:25

Tack Robban och anithaua. Jo de där “skövlarna & klantarna” kan man vara utan det är därför jag mycket sällan lägger in mina fynd i något de olika “rapportsystemen”. Jag vet att man kanske borde göra det men jag har sett hur det kan gå till när man gör det och risken är att “svampsökarna” blir lika galna som fågelskådarna!

0

anithau

21 nov 2009 kl. 10:06

Jag håller med dig, JAS.
Det har jag fått uppleva mer än en gång. Därför sätter inte jag heller in något med angivelser.

0

Ny lokal

Tina Nordberg

21 nov 2009 kl. 22:40

Hittade idag trollhand på druvfläder.

0

Ny lokal

"JAS" Helsingborg

21 nov 2009 kl. 23:25

Tina, druvfläder växer ju knappast i fuktiga områden så frågan är om det inte kan vara den varianten som hittas på hassel? Det är ett tag sedan jag läste om trollhänderna men det var väl en diskussion på forumet om två varianter då om jag inte minns fel. Har du bilder och lokalen. Vi kanske skall ropa på Jan. A och Michael Krikorev och höra vad de säger om saken?

0

Ny lokal

Tina Nordberg

21 nov 2009 kl. 23:46

Jag har inte skrivit att jag hittade den på ett fuktigt ställe. Det är druvfläder, vid en skogskant mot en höäng.
Nära Gunnilbo kyrka i Västmanland.
Ett biotopskyddat område.

Trollhand på druvfläder

0

Ny lokal

Tina Nordberg

21 nov 2009 kl. 23:57

Den ska åxå vara med.

0

Ny lokal

Jan A, Uppsala

22 nov 2009 kl. 00:20

Trollhanden kan ”klättra över” till allehanda träd, buskar och t.o.m. örter. Möjligen är det dock så att den behöver utgå från en kantöreangripen art.  Laessöe (Laessöe Thomas, Pilfinger (Hypocreopsis lichenoides) i Danmark (Svampe nr 20/1989)) räknar upp de observerade kombinationerna hassel/kaprifol,  sälg/vitgran, bindvide/hallon och Salix sp./hallon. Jag vet att den också kan klättra över till gran. 
Det vore intressant att få veta, Tina, om du hittar något kantöreangripet som trollhanden kan ha utgått från.
Och även om du INTE hittar något sådant, vilket skulle bekräfta mina obsar av trollhand UTAN kantöra.
JAS nämner ”variant på hassel”. Jag TROR inte att den skiljer sig från den på bl.a. Salix. Mikroskopering av mina gråvide- och hasselex sa inget sånt…

0

Ny lokal

Jan A, Uppsala

22 nov 2009 kl. 00:25

Sorry, bindvide/mjölke ska det vara. (INTE bindvide/hallon.)

0

Ny lokal

"JAS" Helsingborg

22 nov 2009 kl. 00:49

Hej Jan! Så då kan man söka den i betydligt fler biotoper än “träsk” men salix eller hassel är nödvändigt, eller?

0

Ny lokal

Jan A, Uppsala

22 nov 2009 kl. 01:04

Leta kan du alltid, men jag tror att fukten är en positiv faktor. Ni har väl allihopa Gunhilds uppsats om trollhand? Där finns många litteraturuppgifter, liksom i trollhandstrådarna här på Svampguiden. Jag har också en del.

0

Ny lokal

Tina Nordberg

22 nov 2009 kl. 11:04

Det växer kantöron på samma buske (druvfläder) som trollhanden.
Jan, jag hittade trollhand tidigt i våras mitt på en äng. Den växte på hägg.
Här hemma finns de vid skogs o ängskanter både med och utan diken.

0

Intressant. Tina,

Jan A, Uppsala

22 nov 2009 kl. 12:50

lägger till druvfläder i “min” lista. Kom just hem från Hässlet med kompletterande iakttagelser, återkommer…

0

Dagens troll

gunhild i Kåddis

24 nov 2009 kl. 20:41

Dom är till sin fördel i regnvädret och får så vackra färger. Jag gick förbi ett ställe i dag. Trots att det fanns många träd angripna av kantöron så kunde jag inte hitta några trollhänder i närheten. Dessa växer i gles skog i åkerkant alltså inget träsk. I mitt arbete finns en del litteraturhänvisningar. http://hem.passagen.se/nyergu/Trollhand%20Hypocreopsis%20lichenoides%202008.pdf

Hypocreopsis lichenoides

0

Dagens troll

"JAS" Helsingborg

24 nov 2009 kl. 21:21

Fina bilder gunhild och de blir fina i regn som du säger. Så till det som jag sa innan att druvfläder inte är en sumpväxt alltså är inte träsk något nödvändigt. Nu måste jag erkänna att jag inte har läst gunhild i Kåddis avhandling men vad är kriteriet för Trollhand om den nu växer som den gör enligt inläggen i denna tråd.???

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone