Hittade ett sparsamt bestånd kantareller som inte ser ut riktigt som de ska enligt svampboken. När jag tittade i svampguiden liknar den mer orange kantarell, men den ska ju vara sällsynt…
Vad som inte syns på bilderna är att åsarna är aningens ljusare än svampen i övrigt.
Ja, men väldigt orange. Jag brukar inte plocka kantareller, däremot köpa i affären, och de brukar inte vara så klarorange utan mer gul-orange. När jag tittade på bilder här i svampguiden så ser de inte ut som på de bilderna *hmmm* Jag är ju ingen kantarellkännare (ingen svampkännare alls faktiskt) men brukar mest plocka soppar.
Nu är det dags för ytterligare en ovanlig kantarell att hamna i dagsljuset. Orange kantarell (Cantharellus friesii) är i Europa en sydlig art som i svampböcker inte är uppmärksammad från Sverige, men det finns faktiskt några kända fyndplatser i landet. Fruktkropparna är små, orangefärgade, och får en hattbredd på 3-4 cm hos utvuxna exemplar. Eftersom orange kantarell genom sin färg och ringa storlek tydligt skiljer sig från vår vanliga gula kantarell, så är den troligen inte lika förbisedd som ametistkantarellen.
Ovanstående är kopia av vad M. Krikorev skrivit i Svampguiden 2001-10-15.
kan det vara till hjälp?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.