0 918 visningar

24 svar

Brandticka?

Frida T

21 nov 2009 kl. 11:36

Denna vackra ticka fann jag idag. Växte på granstubbe på “sumpmark” . Det växer mest björk men en o annan gran, men tätt. Vi brukar ha kalvbete där på sommaren. Tickan var ca 4 cm bred, mjuk skumgummiaktig. Det vore kul om jag har rätt.

0

Frida T

21 nov 2009 kl. 11:39

En bild till.

0

Elisabeth jansson

21 nov 2009 kl. 16:25

Hej!

Det är inte brandticka som du hittat det är jag nästan säker på,men på första bilden ser det ut som tegelticka,men på den bilden som det är mer småtickor liknar den inte tegelticka.
Känner igen den men kan inte komma på namnet,jag är inte så uppdaterad på tickor nu längre!

Om jag orkar ska jag kolla Klas tickbok annars kommer det snart någon duktigare än mig!

0

klas jaederfeldt

21 nov 2009 kl. 16:51

jag tycker det är omöjligt att utifrån din bilder bestämma svampen,men testa att spilla lite kalilut på den, om det är en brandticka skall den svara med att bli röd

0

Frida T

21 nov 2009 kl. 17:35

Ok ska prova att “spilla” lite imorgon. :)

0

Skogsfrun i Obbola

21 nov 2009 kl. 20:32

Jag har själv aldrig hittat brandticka, så jag törs inte säga om det är den. Men jag kommer inte på något vettigt alternativ.

Tegelticka brukar ju växa på löv.

0

Irene A

21 nov 2009 kl. 22:01

Mitt tips blir förstås blödticka med den rödbruna missfärgningen på hatt och porlager..

0

Frida T

21 nov 2009 kl. 23:22

Blödticka, blir inte den färgad direkt när man tar på den? Det hände ingenting när jag klämde på den!

0

klas jaederfeldt

22 nov 2009 kl. 09:59

om en blödticka sitter på veden och blir riktigt torr, så händer det inget om man trycker på den

0

Frida T

22 nov 2009 kl. 10:15

Den är inte torr, snarare dyngsur. Men jag fick ingen lutreaktion… Så nu fattar jag inget igen (som vanligt).

Några förslag på vad det kan vara?

0

klas jaederfeldt

22 nov 2009 kl. 11:20

låt den torka innan du testar lut igen, om svampen är dyngsur så plir lutlösningen för svag

0

Frida T

22 nov 2009 kl. 11:26

Ok, ska prova det. :)

0

Inte brandticka!

Frida T

22 nov 2009 kl. 17:03

Den blev svart på ovansidan , ingen reaktion på porlagret. Så då är det garanterat inte brandticka om jag förstår rätt. Och inget händer med porerna hur mycket jag än trycker. Så då kan det ju inte vara blödticka heller??
Har dubbelkollat trädslaget det är en gammal granstubbe.

Är lika rådlös som förut! Finns det något mer jag kan kolla efter ?

0

Inte brandticka!

klas jaederfeldt

22 nov 2009 kl. 17:08

cinnobertickan blir svart även Inonotus och phellinus arter

0

Inte brandticka!

klas jaederfeldt

22 nov 2009 kl. 17:13

vad har den för färg på köttet

0

Inte brandticka!

Frida T

22 nov 2009 kl. 17:22

Köttet var samma färg som porerna. Men glömde skriva att ej heller köttet tog färg av luten.  Bifogar en bild på det, och en förhoppningsvis bättre bild på porerna.

0

Inte brandticka!

klas jaederfeldt

22 nov 2009 kl. 20:32

nä jag kommer inte på något

0

Inte brandticka!

klas jaederfeldt

22 nov 2009 kl. 20:37

lapptickan Amylocystis lapponica är vit köttig ,borthårig, finns på gran, bor du norrut??

0

Inte brandticka!

klas jaederfeldt

22 nov 2009 kl. 20:47

jag vet att lapptickan kan bli angripen av Hypomyces aurantinus ,då ser den gulröd ut,men den färgas röd, så det är väl inte så då

0

Inte brandticka!

Frida T

22 nov 2009 kl. 21:00

Hmmm det var en luring att klura ut vad det är. Jag bor i östra värmland. Det är väl inte så långt norrut. :)

0

Inte brandticka!

Skogsfrun i Obbola

22 nov 2009 kl. 21:06

Jag tror hellre på blödticka än på lappticka, även om den inte blev blodig!

0

Inte brandticka!

klas jaederfeldt

22 nov 2009 kl. 21:14

ser ingen annan råd än att du får sända den till mej så vi får se hur den ser ut innuti

0

Inte brandticka!

Frida T

22 nov 2009 kl. 21:19

Tusen tack Klas! Skickar så fort jag kan.

0

Inte brandticka!

Alf Pallin

22 nov 2009 kl. 21:57

En vild gissning kötticka, leptoporus mollis.

0

Inte brandticka!

Frida T

25 nov 2009 kl. 09:44

Nu har Klas tittat på den lilla tickan. Och det mest troliga är att det är en sotticka som var angripen av en annan svamp!  Det var det nog inte många som skulle ha gissat. :)

Återigen tack Klas för att du titta på tickan!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone