0 267 visningar

10 svar

Trattisar..

anithau

21 nov 2009 kl. 15:20

Vi tog oss en svamputflykt idag.
Gick hem med ca 10 liter trattisar.
Hittade även ett antal gulisar och några bleka taggsvampar. Men taggsvampen var i dåligt skick.

0

Kerstin, Lindome

21 nov 2009 kl. 17:18

Visst är det underbart.

Tänk en så´n lång säsong vi har fått, snart är det vår och vi kan börja om igen.
Var ute i veckan och hittade bl a ett antal absolut, felfria fräscha Kantareller i fin storlek.
Dom, plus lite Trattis, fyllde jag i en skåra i den vanliga frysta laxbiten. Lite hackad schalottenlök, timjan och bara aningen riven ost och in ugnen.

(Ursäkta, spårade ur med matlagning, men färsk svamp i slutet av nov är inte vanligt hos mig).

0

Lena M

21 nov 2009 kl. 17:25

Ja visst är det kul att det fortfarande finns matsvampar, men idag behärskade jag mig och kikade bara runt.

0

anithau

21 nov 2009 kl. 17:28

Det är så härligt att vara ute i skogen. Vi mötte bl a ett älgjägarlag som var på väg hem. De hade noll resultat.

I morgon ska det bli skitväder igen, så det var bara att passa på idag när solen sken.

0

Geraldine, Vällingby

21 nov 2009 kl. 20:44

Det lät gott det där med laxen, ska jag prova.

Underbart att man kan plocka svamp så här sent på året, det är bara att njuta. Själv kan jag inte ge mig ut, har varit på sjukhus i 3 veckor opererats 2 gånger. Men jag gläds med er!

0

anithau

21 nov 2009 kl. 22:48

Geraldine!
Krya på dig.

0

Tina Nordberg

22 nov 2009 kl. 00:02

Låter inte kul Geraldine, sköt om
dig.

0

Geraldine, Vällingby

22 nov 2009 kl. 15:05

Tack!

0

Bo Reyer

22 nov 2009 kl. 16:12

Även jag var ute i skafferiet på förmiddagen och hämtade lite trattisar. Det blev en Reyers frestelse. Ansjovisen bytte jag ut mot böckling samt rökt makrill och grädden smaksatte jag med riven pepparrot. Dessutom ett varv med smörfrästa trattisar!
Det blev kanongott.
Geraldine! Om du läser detta så krya på dig!

0

Boman

22 nov 2009 kl. 16:15

Aj då! Krya på dig!
Plockade nog med trattisar och kantareller idag för middagen. Blött som tusan men svampen var färsk och fin.

22 november

0

Grethe F

22 nov 2009 kl. 16:23

Krya på dig Geraldine

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone