0 491 visningar

12 svar

Vilken vaxing?

Egon

21 nov 2009 kl. 16:52

Växte ihop med andra vaxingar på näringsrik betesmark i skåne. Kan det va en form av papegojvaxing? (samma storlek)Har aldrig sett en sådan med denna färgsättning. Blågrön med inslag av violett och ljusare skivor.(Violetta sjukdom?)Foten lika färg som hatten,med ljusare bas. Hittar inget som matchar, i mina böcker. Tacksam för förslag.

0

"JAS" Helsingborg

21 nov 2009 kl. 16:59

Den var fin men som du säger lite skum är den, kanske har den blivit frostnupen, vi får se om stjärnorna har något bra förslag. Har du hittat den idag och i så fall var?

0

Egon

21 nov 2009 kl. 17:20

Idag och på samma plats som dom andra.

0

Lena M

21 nov 2009 kl. 17:22

Vad det nu än är så var det en vacker vaxing.

0

Frida T

21 nov 2009 kl. 17:41

Vilken vacker färg! Hur kändes den? Klibbig ,slemmig?

0

Karl S

21 nov 2009 kl. 18:03

Den enda vaxing jag har sett med dessa färger är Hygrocybe graminicolor, se bild (som tyvärr är ganska dålig).
Problemet är att den är från Nya Zeeland och knappast växer här. Nej det är nog en extrem form av papegoj….

0

Egon

21 nov 2009 kl. 18:28

Karl S, vill du att jag skickar en per post till dig?

0

Irene A

21 nov 2009 kl. 20:03

Papegojvaxing, en färgform som saknar gult inslag, finns med i Boertmanns Hygrocybehäfte - och i det här numret av Svampe:

http://www.svampe.dk/svampe/svampepdf/svampe43.pdf
sidan 31.

0

Egon

21 nov 2009 kl. 20:59

Tack Irene,du är otrolig på att hitta rätt, underbart att ni finns tillhands. Fig5 har ju exakt lika färg med dom jag hittade.

0

Frida T

22 nov 2009 kl. 11:29

Vad spännande! Svampar slutar aldrig att förvåna mig. :)

0

Om Hygrocybes biotop

Karl S

22 nov 2009 kl. 13:17

Det är nog säkert papegoj och du behöver inte skicka den. Det finns nämligen ingen (nästan inga?) naturlig överlappning av arter mellan nord- och sydhalvklotet.

Varför finns det då så många vackra, färgrika Hygrocybe-vaxingar i Nya Zeeland? Där har ju aldrig funnits landdäggdjur som kunnat beta ängsmarker åt dom. De första däggdjuren som kom var människor med sin betande boskap. Men det skedde först på 1200-talet och Hygrocybe (som andra släkten) behöver 100 000-tals år på sig för att utvecklas. Föjden blev att där växer alla Hygrocybe inne i skogar.

0

Hans Myhre

23 nov 2009 kl. 09:51

Bekrefter Irene’s svar, Papegojvaxing. Det er ikke ofte en ser denne varianten.

0

Egon

23 nov 2009 kl. 15:49

Tack för alla inlägg. Det var roligt att den inte är så vanlig. Ska dit igen och se om det finns andra varianter av papegoj.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone