Enl Bo E
Har inte hört om någon giftig förväxlingsvamp som växer på det sättet och i den miljön.
Du har definitiv fel i att ingen giftsvamp skulle växa i den miljön, sedan om man vill se dessa en förväxligsvamp beror på vilken grad av nybörjare man är.
Enl ”Nya svampboken”
Gifttrattskivlingen = Vilka också kan växa i halv cirklar på gräsmattan, riktigt giftig svamp
Topptrådskivlig = Dock har jag svårt att tro att någon kan göra den förväxlingen men det är en riktigt giftig svamp.
Tycker inte att trattskivlingar liknar nejlikbroskskivlingar.
Däremot skulle jag kunna tänka mig att gifthättingen kan likna den, men den växer såvitt jag förstått i barrskog, alltså i en annan miljö.
Generellt ska man inte äta någon svamp som man inte till 100% är säker på vad det är!
Utifrån bilden är jag 99, 9% säker på att det är nejlikbroskskivling.
Hade jag den framför nosen skulle jag vara 100!
Funderat lite på doften idag och tycker nu att det snarare doftar vanilj med blomdoft.
Kan det vara så att det med nejlika avses blomman och inte kryddan?
Aptitlig är den i alla fall.
Växer just nu i massor i parkerna runt min arbetsplats.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.