0 316 visningar

7 svar

Nejlikbrosking??

MariaB

24 aug 2006 kl. 16:10

Växer i stor ring på gräs.Seg fot.Glesa skivor med ett litet mellanrum till foten. Ljusbruna, blir blekare i torka. Hatten är inte trådig.
Allt stämmer men dom luktar absolut INGENTING.
Jag törs inte äta den.

0

Bo E

24 aug 2006 kl. 16:12

Ser ut att vara äkta vara, ja.
Lite ovanligt perspektiv och bakgrund bara.
Nästan som ur någon katalog…

De ska lukta kryddigt, men det är ingen stark doft.
Har inte hört om någon giftig förväxlingsvamp som växer på det sättet och i den miljön.

0

MariaB

24 aug 2006 kl. 16:17

Dåliga bilder blev det. Digitalkameran är inte hemma, så jag lade dom i scannern (och stängde locket också)
Ser att dom blev platta.

0

P.A.

24 aug 2006 kl. 18:44

Enl Bo E
Har inte hört om någon giftig förväxlingsvamp som växer på det sättet och i den miljön.

Du har definitiv fel i att ingen giftsvamp skulle växa i den miljön, sedan om man vill se dessa en förväxligsvamp beror på vilken grad av nybörjare man är.

Enl ”Nya svampboken”

Gifttrattskivlingen = Vilka också kan växa i halv cirklar på gräsmattan, riktigt giftig svamp

Topptrådskivlig = Dock har jag svårt att tro att någon kan göra den förväxlingen men det är en riktigt giftig svamp.

0

Hans v E

24 aug 2006 kl. 19:52

Inget fel på den där bilden!

Jag har aldrig lyckats känna nejlikdoft på svampen ifråga!

0

Bo E

24 aug 2006 kl. 19:59

Tycker inte att trattskivlingar liknar nejlikbroskskivlingar.
Däremot skulle jag kunna tänka mig att gifthättingen kan likna den, men den växer såvitt jag förstått i barrskog, alltså i en annan miljö.

Generellt ska man inte äta någon svamp som man inte till 100% är säker på vad det är!

0

MariaB

24 aug 2006 kl. 23:47

Tack för svar.
100%, har du rätt i Bo, tänker inte smaka. Men nu har jag torkat hattarna (plockade massor)och lagt dem i en glasburk.Blev riktigt snyggt iallafall.

0

Bo E

25 aug 2006 kl. 16:22

Utifrån bilden är jag 99, 9% säker på att det är nejlikbroskskivling.
Hade jag den framför nosen skulle jag vara 100!
Funderat lite på doften idag och tycker nu att det snarare doftar vanilj med blomdoft.
Kan det vara så att det med nejlika avses blomman och inte kryddan?
Aptitlig är den i alla fall.

Växer just nu i massor i parkerna runt min arbetsplats.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone