0 326 visningar

7 svar

Bokticka bl.a

svampstaff

22 nov 2009 kl. 20:28

Tror jag bild1.
Bild2 var tyvärr lite slitna, men röstar på kragjordstjärna, tall/hassel bla. ombergsliden.
I kalkkärret nedanför växte vad jag trodde först luddnagelskivling? men nån kanske har en susning?

0

serie2

svampstaff

22 nov 2009 kl. 20:32

Tror nån spröding som växte i ett stamhål på bok.
bild2 är jag osäker, växte massor i boklöven.

0

serie3

svampstaff

22 nov 2009 kl. 21:11

Lite annat.
Bild1 kanske en navling på murken gran?
bild2 kanske källarsvamp på granstubbe?

0

serie4

svampstaff

22 nov 2009 kl. 21:14

Kanske pudrad tratt igen?
bild2 tror jag violtagging.
bild3 vet jag gullticka.

0

serie4

svampstaff

22 nov 2009 kl. 22:14

Gissar själv på transkräling, serie1 bild3?

0

serie4

svampstaff

23 nov 2009 kl. 00:10

Dom här får jag inte heller till riktigt, växte lite tuvade på murken bokved, mkt. blöt mark ganska stora, hatt 7-10cm,fot 15cm.
Nån Pluteus kanske?

0

serie4

svampstaff

23 nov 2009 kl. 05:57

Ändrar mig till fransig jordstjärna tror jag.

0

Karl S

23 nov 2009 kl. 14:43

Kul att det hittas så mycket mitt i vintern…
1.3 kan eventuellt vara en Entoloma, annars troligast en Conocybe. Är sporfärgen rödaktig?

2.1 Som sagt, Psathyrella möjlig.
2.2 Diskvaxing?
2.3 Kan vara en Cortinarius (Telamonia) även om det är mycket sent på året.
3.1 Jo, kan vara Chrysomphalia.
3.3 Är det en musseron? Lameller?
5 Antagligen en nagling, möjligen Marasmius

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone