0 329 visningar

7 svar

Mandelkremla?

Anders

24 aug 2006 kl. 16:22

Jag känner mig ganska säker på att det är det.
Men vågar inte äta den.
Den smakar milt.
Det är som åsar mellan skivorna.
Men det känns som den är lite väl röd.

0

Bo E

24 aug 2006 kl. 16:24

Det finns väl inga välsmakande kremlor som är farliga?

Däremot kan det ju vara av allmänt intresse att artbestämma den.

Väntar på att bilden ska komma upp?

0

Bo E

24 aug 2006 kl. 16:25

Jag tror det kan vara mandelkremlan i alla fall.

Smakar den åt mandelhållet i skivorna så är det bara att gratulera.

Nån giftkremla lär det inte vara.

0

Anders

24 aug 2006 kl. 16:50

Tackar för hjälpen.

Nån som smakat på giftkremla och vet att det verkligen märks att den inte är mild?

0

Irene A

24 aug 2006 kl. 17:45

Giftkremlor är tydligt skarpa, men det finns de som är värre: nässelkremla t.ex. Pepparkremlan är förrädisk, för den känns mild till att börja med - först när man har tuggat ordentligt på den, kommer den intensivt skarpa smaken (så dags då). Dessutom är den ganska lik mandelkremla :-)

0

Bo E

24 aug 2006 kl. 17:50

Det var standard för mig som kremleplockare att ha en god frukt med sig i skogen, för den bittra smaken av de oätliga kremlorna är inte snäll!
Numera är jag lite mer restriktiv med kremlor, men visst, man bör alltid smaka på dem för säkerhets skull, även om vissa, som kantkremlan, har synliga kännetecken.
Tyvärr har ju nästan alla färgvarianter en skarp dubbelgångare!

0

Birgitta D

24 aug 2006 kl. 20:20

Även tegelkremla?

0

Irene A

24 aug 2006 kl. 21:12

Tegelkremla som har grånat har ingen dubbelgångare, men om den inte har gjort det, kan både storkremla och praktkremla vara lik den.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone