0 655 visningar

11 svar

Små kluringar

Tina Nordberg

23 nov 2009 kl. 13:28

Bild 1. Vad ska det bli av de här småttingarna, 5mm? Knallgula på gammal lövlåga. Lönn, rönn o bok finns på platsen.Ser ut som små tickor.

Bild 2. Konstiga saker på ek och liljekonvaljblad. Är det överhuvudtaget svamp?

Bild 3. Ser ut som någon form av tofsskivling. Men vad ska det bli av puttarna på björkänden?

Tacksam för alla ledtrådar.

0

Irene A

23 nov 2009 kl. 13:51

De första kanske ska bli grönmusslingar?

0

Jan A, Uppsala

23 nov 2009 kl. 14:55

På eklövet är det “partenogenetiska” galler av gallstekeln Neuroterus numismalis. Kläcks bara honor från dessa.
Har ingen aning om vad det är på liljekonvaljen.

0

Kerstin, Lindome

23 nov 2009 kl. 15:23

Nr 3 är helt klart en värphöna med kycklingar, alla på glid utför.

(OK, ursäkta, vet att det är allvar, men dom var ju bara såååå söta).

0

anithau

23 nov 2009 kl. 15:56

Kerstin!
Din liknelse var för härlig.
Jag fick samma känsla.

0

Tina Nordberg

23 nov 2009 kl. 16:37

Samma här jag var också inne på höns.

0

Tina Nordberg

23 nov 2009 kl. 16:43

Som sagt var.

0

Små kluringar Jan

Tina Nordberg

23 nov 2009 kl. 16:54

Det var på liljekonvalj jag hittade dem först. Där ska de tydligen inte vara förstår jag.
Tack för det.

0

Små kluringar Jan

Jan A, Uppsala

23 nov 2009 kl. 17:03

Menar du att du sett hönsen på något annat också - eller?  Förstår inte nu, men vad gör det!

0

Små kluringar Jan

Tina Nordberg

23 nov 2009 kl. 17:08

Ajdå, det blev så rörigt. Det var gallerna jag hittade på liljekonvalj.

0

Små kluringar Jan

Tina Nordberg

24 nov 2009 kl. 18:27

Har letet lite mera och hittat poppeltofsskivling. De påminner lite om de sk “hönsen”.
Det här var ju björk.
Någon idè?

0

Geraldine, Vällingby

24 nov 2009 kl. 23:19

Bilden på “hönorna” kan du skicka som Påskkort;)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone