0 338 visningar

13 svar

Underbar dag.

svampstaff

24 nov 2009 kl. 16:48

Tur man är ledig:)
Besökte tåkern och järnevid gravfält en sväng, massor av svamp fortfarande, bla ängsvaxing och andra.

0

svampstaff

24 nov 2009 kl. 16:50

Vid gravfältet var myrstackarna som keopspyramider, och följdaktligen en hel del kamjordstjärnor.

0

Bo E

24 nov 2009 kl. 16:52

Härligt!
Man blir nästan avundsjuk o önskar jag varit där, eller åtminstone haft tid att trampa runt lite längs Hjälmarstranden.

Ser ut som svampsäsongen håller i sig åtminstone över nästa helg oxå i alla fall nåt att hoppas på...

0

svampstaff

24 nov 2009 kl. 16:52

En hätta på grankotte, och en svamp på tallkotte o broskboll på tall.

0

svampstaff

24 nov 2009 kl. 16:54

Ja det är nog inga problem Bo, inte i mina trakter iaf.
Bild1 vid tåkern, där kan jag strosa jämt och tittar man till höger har man omberg, som man nästan aldrig kommer fram till?

0

Bo E

24 nov 2009 kl. 16:58

Härliga miljöbilder!

Jag uppskattar varje dag av sådär härligt höstväder och längtar inte efter nån vinter…

0

svampstaff

24 nov 2009 kl. 17:31

Hade en liten lustiger oxå från ängen?Brunskivig och blågrön, hatt ca.15mm, fot 2-3mm tjock, ingen aning.

0

Tony S

24 nov 2009 kl. 18:25

Den sista kan nog vara pepparkragskivling, Stropharia pseudocyanea, som har blivit lite sliten.

0

svampstaff

24 nov 2009 kl. 19:09

Det kan nog stämma, tack du.

0

Ewa lilliesköld

24 nov 2009 kl. 20:17

Åh va me jordstjärnor…...vilka härliga bilder!!
Hösten/vintern är alldeles underbar!!
:-)

0

hans-åke

25 nov 2009 kl. 07:46

hej svampstaff kan vara höstkotteskivling

0

Irene A

25 nov 2009 kl. 08:42

Jag utgår ifrån att hans-åke menar den på tallkotten (Baeospora myosura).

0

svampstaff

25 nov 2009 kl. 11:45

Jo höstkotteskivling stämmer nog, har sett den förr.Men den lilla på gran då?Dvärghätta?

0

Jan A, Uppsala

25 nov 2009 kl. 12:26

Var de lika små som mina? 3-6 mm?
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=170113&fnr=1&sok=&Start=0&Offset=50&1
Jag hittade många grankottar med sådana på - ingen på annat substrat.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone