När jag nu kan 11 goda svampar, tänkte jag börja med kremlor. Det här är kremlor om jag fattat rätt. Foten kan man smula. Men vilka? Är de goda? Det finns väldigt många. Men det finns också andra som är lite mörkare röda. Kan det vara samma med variation ifärgen eller är det olika?
Ingen aning! dock om det renga tillräckligt sp tappat rödcina vita fläckarna har man otur kan även ringen ha trillat av .....
Efter ha tittat i svamp litteraturen så har den flera andra kremlor med röd hatt som inte är att rekommendera giftkremla lackkremla och blodkremla, dessa är dock inte dödliga.
Dock vet jag inte vilken det är ska bli intresant vad experterna har att säga ...
Det finns, enligt nuvarande uppskattning, cirka 180 arter kremlor i Skandinavien, ungefär hälften av dessa milda, den andra hälften har skarp smak.
Enligt gällande visdom är alla milda kremlor ätliga. Jag undrar hur man kan veta det, egentligen. Det är ju bara en mindre del, de vanligaste, av de milda arterna som är tillräckligt väl utprovade,
I boken “Svampar” av Marcel Bon, översatt till svenska av Olof Andersson och utkommen 1987, påstås att rödfotad läderkremla (Russula olivacea) skall vara “misstänkt giftig”, trots att den har mild smak. Jag har dock ätit den några gånger utan att må illa.
Men frågan kvarstår, hur kan man vara så säker på att ingen annan mild kremla är giftig?
Hej!
I likhet med c:a 10% av Sveriges befolkning saknar jag smaksinne för bittert. Det gör att jag får gå förbi de flesta kremlorna i skogen. Kolla först om Du hör till de 10%-en. Själv upptäckte jag mitt tillkortakommande när jag gick i en grupp och vi testade samma kremlor. Dom jag tyckte var ok brände på tungan hos de andra.
Det finns över 150 arter kremlor i Sverige.Hattens färg kan variera inom samma art.Träden under de växer och biotopen hjälper hjälper identifikationen.Alla milda kremlor är ätliga (smaka på ell sätt tungan på skivorna.Deras kött vid foten liknar äpplernas.Kremlan på din bild är, om denplockades under gran, R.rhodopoda=Lackkremla
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.