0 487 visningar

11 svar

Lite besvärliga?

svampstaff

25 nov 2009 kl. 20:34

Från tåkern igår.
Bild1 kastanjemusseron, men vilken?
Bild2 en musseron?
bild3 kanske en spröding?

0

svampstaff

25 nov 2009 kl. 20:36

Marken vid tåkern är ju betad kalkäng, på blålera och 95% tall.

0

svampstaff

25 nov 2009 kl. 20:39

Även mkt. små riskor, kände dessvärre varken smak eller lukt på dom (bild1).

0

svampstaff

25 nov 2009 kl. 20:54

Nästa kanske rynkad tofsskivling?
Sista bilden blev kli?
Stora tofsskivlingar vid en gammal gran? Vanlig fjällig eller?

0

Irene A

26 nov 2009 kl. 09:31

Ja, det håller jag med om..

1:1 T. albobrunneum tror jag
1:2 Inocybe
1:3 hmm, någon urblekt Stropharia?Eller Agrocybe?

2:1 Entoloma
2:2 Clitocybe
2:3 Galerina?

3:1 tillräckligt orange för L. mitissimus? Ja, det tror jag.
3:2 Inocybe
3:3 Entoloma

4:1 gammal champinjon
4:2 fjällig tofsskivling

0

SvenD

26 nov 2009 kl. 13:41

Du har säkert rätt, Irene, men det skulle vara intressant att veta varför du tror att den första är just T. albobrunneum. Hur skiljer man denna från T. pessundatum m fl?

0

Bo E

26 nov 2009 kl. 13:52

Kastanjemusseron har jag ju hört talas om (inte medveten om jag träffat på den i verkliga livet)
och sett på diverse bilder sedan de gamla svampböckernas tid då det var tecknat.
På denhär bilden kan man ana att de är ganska variabla…
http://www.fungoceva.it/ao_tricholoma_pessundatum_tav.htm

0

Bo E

26 nov 2009 kl. 13:52

Kastanjemusseron har jag ju hört talas om (inte medveten om jag träffat på den i verkliga livet)
och sett på diverse bilder sedan de gamla svampböckernas tid då det var tecknat.
På denhär bilden kan man ana att de är ganska variabla…
http://www.fungoceva.it/ao_tricholoma_pessundatum_tav.htm

0

Irene A

26 nov 2009 kl. 14:20

De där musseronerna är extra besvärliga när de är gamla och väderbitna..

Det är bara en känsla jag har, att den har varit lite trådflammig på hatten, och att albobrunneum har större benägenhet att bli rödbrunt fläckig även på skivorna (än pessundatum alltså). Men det är bara mina spekulationer, jag vågar inte utesluta pessundatum heller.

0

Ewa lilliesköld

26 nov 2009 kl. 19:02

Jag diggar verkligen alla dina härliga höstbilder…..va svamp det finns!!!!
:-)

0

svampstaff

26 nov 2009 kl. 19:19

Tackar Irené!
Jag är nästan säker på T.pessundatum (droppmusseron), dom är betydligt kraftigare överlag än vanlig kastanjemusseron tycker jag, ska bli intressant nästa säsong, försöka ta dom lite tidigare.

0

Irene A

27 nov 2009 kl. 10:23

Jag protesterar inte emot pessundatum om du har kommit fram till det..

Däremot tänkte jag passa på att protestera mot ett par andra fynd som du har lagt in på Artportalen: Det du kallar kritmussling är en Crepidotus (brunsporig), och Entoloma jubatum är det knappast (det är en kraftigare art med filtluden hatt och grå skivor).

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone