I Kina var det Grisens År 2007. I Sverige är det Grisens År 2009.
På något annat sätt kan man väl inte tolka det när vi denna höst hemsöks av
- Svininfluensa
- Grisfösare
- Djurplågeri hos grisuppfödare
Det blir väl att bojkotta julskinkan och ersätta den med diverse trevliga svamprätter i stället…
Jag har bojkottat julskinka sen minst tjugo-trettio år tillbaka.
Så jag känner mig inte orolig att få svininfluensa via den, och behöver inte heller känna att jag stöder otäcka grisuppfödare.
Är vildsvin istället, om ni nu absolut måste ha gris på julbordet!
Jo, jag vet att den inte är så vanlig i butikerna, men om fler efterfrågar den kanske det blir bättre sortiment(?)
Jag hittade faktiskt blandfärs av vildsvin och älg på ICA häromdagen.
Gjorde färsbiffar med en smula smulad trattkantarell, finhackad persilja, rödlök och vitlök i smeten och en sås med smulad tratt och svart trumpet som jag först skjöljt i durkslag och sedan smörfräst innan det blev sås.
En klick honung i såsen, och gammeldags mjölk.
Både saltr o honung i såsen.
Försiktig med svartpeppar efter behag.
så ær citygross klart bættre æn ica. dær har man inte den dåliga smaken att blanda ælg med vildsvin. dær finns dessutom rådjur, hjort og renfærs. vildsvinsfærsen ær min favorit till klassiska svenska køttbullar og inte alls speciellt fet i førhållande till den fabriksproducerade svinfærsen
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.