0 529 visningar

13 svar

HÖSTENS FRÅGETECKEN

Bo E

26 nov 2009 kl. 16:10

När jag kollar igenom mina samlade bilder från säsongen så finns det fortfarande några obesvarade frågetecken.

Jag försöker köra dem en ny vända och hoppas några nya tips kan dyka upp.

Bildserie
1:1-2
Gråbrun skivling med vit fot och vita skivor. Påminde lite om kamskivling men växte troligast på ved, gamla trästockar och plank verkar ha använts som förstärkning av en väg som dragits fram över f.d. sjöbotten. Fortfarande kärrig mark och de växte i diket i vägkanten där det var som allra våtast. Därför kom jag inte så nära som kanske varit önskvärt vid fotograferingen av platsen.

foto: Bo E-son

0

Bo E

26 nov 2009 kl. 16:16

Serie 2:1-2
Skivling i granskog.
Osäker på om jag visade bilderna tillsammans så att det var tydligt att det var samm art.

På hatten har jag fått förslag olivvaxskivling men stämmer det med bilden på svampen i profil?
Nån som vet?

0

Bo E

26 nov 2009 kl. 16:22

Serie 3:1-2
Vi gissade på någon spindelskivling p g a de bruna resterna runt hattkanten.
Fick ingen bekräftelse eller förslag på art inom familjen.

Bild 3 visar lite av miljön där vi var.
Är det trollen eller tomtar som hänger upp sina skägg på detta vis? Kanske tomteskägg som ska hänga där tills jul?

0

Karl S

26 nov 2009 kl. 18:29

Hallå igen Bo E.
1. Fick du inga förslag på den?  Det ser ut som en Melanoleuca, kanske M. graminicola (den har säkert ett annat namn nu, orkar inte kolla).

2. Säkert inte olivvaxing, inte säkert en vaxing alls, men jag har inget förslag.

3. Kommer jag ihåg, det behövs bättre bilder med fler unga ex och snitt + storleken + biotopen för en diagnos. Kanske Cortinarius malachius eller närstående?

0

Irene A

27 nov 2009 kl. 12:15

Tvåan är strecknagelskivling, Megacollybia platyphylla.

0

Bo E

30 nov 2009 kl. 10:21

Tack för svar!
Strecknagelskivling är jag nog oxå inne på, men mycket osäker på den.
Malvaspindling tycker jag inte stämmer med färg och form på foten (???)

Melanoleuca graminicola vore intressant att få ett svenskt namn på. Hittar den bara på amerikanska beskrivningar, men tycker den verkar vara för småväxt för att stämma(?)
Dessa var ju tämligen högväxta, av ungefär den dubbla storleken mot vad som anges för arten, men det kan ju som bekant variera inom många arter(?)

0

Karl S

30 nov 2009 kl. 11:49

Vad jag egentligen var inne på var M. stridula (men kom inte på namnet), men om du säger att din svamp inte är liten kan det inte vara den.

Då är nog M. melaleuca närmaste möjligheten, även om din svamp är något ljus. Jag tror M. graminicola anses vara en liten varietet av den förra.

0

melaleuca

Bo E

30 nov 2009 kl. 12:23

Hmmm…betecknas som ätlig i tysk beskrivning…undras…är det nåt man borde plockat då?
Men visst bär det emot lite att äta för mig såpass osäkra arter.

0

melaleuca

Bo E

30 nov 2009 kl. 12:29

Vid närmare läsning visar det sig vara en släkting till nejlikbroskskivlingen (?)
så helt oaptitligt verkar det ju inte då...

0

melaleuca

Karl S

30 nov 2009 kl. 12:57

M.melaleuca = mörkmusseron.
Den är inte så sällsynt, men antagligen sydlig. Jag har oxo sett i utländska svampböcker att den anses ätlig, och skulle gissa (obs! gissa) att den är lika ofarlig som smaklös. Den är nog rätt seg, åtm. foten. Knappast värt mödan.

0

melaleuca

Bo E

30 nov 2009 kl. 13:01

Foten verkade mer trådig än seg…njaaa, kanske seg och trådig då. Jag måste ju ha brutit av ett par svampar som syns underifgrån på bilden, men jag minns inte att den var speciellt seg.

Mörkmusseron…jaha…tack för den översättningen, det hade jag inte kunnat lista ut.
Släktskapen inom svampvärlden verkar mycket komplicerad.

0

melaleuca

Irene A

30 nov 2009 kl. 13:10

Bo E, du ska INTE experimentera med att försöka äta något som man har gissat arten på genom att se bilder här.
Vit, skör fot och hatt med papill - det kan lika gärna gärna vara en rödskivling eller något annat.

0

melaleuca

Bo E

30 nov 2009 kl. 13:15

Nej, jag hade aldrig en tanke på att det kunde vara en matsvamp, det var bara något jag såg nu på en tysk sida.
Tror dock inte det var någon rödskivling.
Min bedömning var att det rör sig om en vitsporig skivling.
Även de större exemplaren hade helt vita skivor.
Men helt säker är man kanske inte utan att ta ett sporprov.
Mörkmusseron får väl i alla fall stå som hetaste tipset hittills då...

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone