0 464 visningar

10 svar

Och inte fann jag dessa

Hasse

27 nov 2009 kl. 09:00

Lite resumé av svampåret är att jag funnit mycket få Karl-Johan och Rimskivlingar. Våra svampskogar här i norduppland brukar vanligtvis ge mycket goda skörder av dessa svampar. Har bara funnit ett fåtal Karl-Johan och i år ingen Rimskivling. Däremot massor av kantareller under en mycket lång säsong. Plockade den första 3 juli och de kommer fortfarande upp nya. Någon som har liknade erfarenheter.

0

Godis är gott

27 nov 2009 kl. 10:19

Endast ett fåtal K-J. Förra året plockade jag mycket Rimskivling och Sotvaxskivling som växte tillsammans men iår uteblev Sotisarna.

0

Tina Nordberg

27 nov 2009 kl. 11:52

Ja kantareller har det drällt av sedan veckan efter midsommar och plockade i tisdags de senaste.
Sotvaxing och rimskivling har det som sagts varit sämre med. KJ har jag hittar ca 10 ex.

0

Helena i Lund

27 nov 2009 kl. 16:42

Enstaka KJ plockade jag så sent som i oktober, tidigare nada. Extremt dåligt med rimskivling, som jag vanligtvis fyller korgen med vecka efter vecka. Någon vecka in i oktober ploppade smörsopp, björksopp, sandsopp, örsopp och även blodsopp upp, och även om “säsongen” bara blev några veckor lång så fanns det massor under den. Inte en enda svart trumpet, men mitt ställe är sedan i somras fullständigt uppbökat av vildsvin, så det lär dröja…..

årets sista

0

Lena M

27 nov 2009 kl. 16:53

Jag tycker att det har varit dåligt med vissa kremlor som t.e.x mandel- och sillkremla, inte så mkt. rimskivlingar som året före. Sand- och smörsoppen har inte heller förekommit speciellt rikligt, det är bara grynsopp som vågade sig upp i nån mängd att tala om.

0

Bo E

30 nov 2009 kl. 13:10

Stämmer med mina iakttagelser oxå.
Soppar överlag sämre än vanligt, väldigt få KJ men några fler ströfynd av strävsopp och smörsopp.
Rimskivling mindre än vanligt, och mandelriska inte alls!

0

anithau

30 nov 2009 kl. 13:41

Jag hittade mycket karl-Johan och rödbrun stensopp.
Mindre med kremlor och sotvaxing.

0

Birgitta D

30 nov 2009 kl. 17:40

Dom enda KJ jag hittade var de i burken från anithau. + Några på färgkursen i Gideå och några i Verle samt 2 utanför Örebro. Inga alls i Tranås. Inga sotvaxingar alls heller. Däremot gott om sandsopp och kremlor i mängd. Jag kokade soja på kremlor. Kunde inte ta tillvara på allt.

0

Dorota

1 dec 2009 kl. 00:30

En Karl- Johan på Södråsen i oktober utan mask. Det var alt av KL. Däremot ovanligt mycket kantareller viket jag inte brukar hitta så lätt trots färgern. Kanske 10 lter trattisar efter flera timmar. Sand och brun och tegel-, björksopp, tre fjällskivling Ingen smörsopp, ingen svarttrumpet men lärde mig känna igen Rökslöjskivling, tacka Helena i LUnd.och taggsvamp i handen.
Ett helt år till nästa äventyr. Denna gång skall jag ta ledigt och lämna Skåne.

0

Tina Nordberg

1 dec 2009 kl. 08:45

Ett helt år till nästa äventyr?
Nej kom igen nu, upp med hakan. Det börjar redan i april med murklor.Om ca 4 månader.
Vårmusseroner i maj, om ca 5 månader och kantareller om ca 6-7 månader.Där emellan lite annat smått o gott. O alla fina vårsvsampar som dyker upp vid snösmältningen.
Nog måtte det väl finnas något i skåne med.

0

Rolf GT Olsson

3 dec 2009 kl. 20:46

Hej!
Håller tyvärr med dig. Här i Halmstad/Totup-området har det varit dåligt med K-J ,dock mycket fin Brunsopp och förståss Kantareller en masse.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone