0 303 visningar

10 svar

Galerina ?

Frida T

28 nov 2009 kl. 13:55

Jag tror iallafall att det är en galerina. :) Växte ganska rikligt på flertalet ställen nere på den blötare delen av slåttermarken. Går det att gissa på något av dessa bilder? Ingen direkt lukt, smakade ej.

Galerina ?

0

Frida T

28 nov 2009 kl. 13:57

Och så här såg de ut efter ca en timme inomhus….

0

Irene A

28 nov 2009 kl. 14:24

En Cystoderma eller Cystodermella, det enda jag kan säga säkert (amyloida resp. icke-amyloida sporer).
Det finns en jasonis-variant (lilacipes) som den påminner om, men den borde ha varit brunflockig på foten och ännu mörkare i fotbasen…

0

Frida T

28 nov 2009 kl. 16:24

Tack Irene!

Jo det var väl därför som jag inte kunde placera den i cystoderma utan försökte med Galerina. :) Ingen av de jag såg hade “cystoderma fot” .

0

Cystoderma

Irene A

28 nov 2009 kl. 17:09

De är ganska lika “lilacipes” här:
http://www.stridvall.se/fungi/gallery/Cystoderma?page=2

Arten/formen är beskriven som starkt hygrofan, precis som du också har visat på bilderna.

I Funga Nordica har den reducerats till en varietet av jasonis, men jag vet inte vad det innebär - att det ska existera mellanformer kanske..?

0

Cystoderma

Frida T

28 nov 2009 kl. 19:35

Jo men de var ju jätte lika! Kollade även sporerna och fick de till ca 7 x 4 (tror jag det var , har pappret där jag skrev upp det på nervåningen) Om de är amyloida eller ej kan jag ej kolla.

När man läser på “vanlig” jasonis så står det barrskog! Där dessa växte finns inte ett träd på ca 100 meters avstånd.

0

Cystoderma

Frida T

28 nov 2009 kl. 19:50

Var in på artportalen och kika. Där finns jasonis rapporterad av Stridvall.(som en egen art) Men hans fynd var ifrån berghällar! Det kan man knappast beskylla den blötare delen av min äng för att vara. :)

0

Irene A

28 nov 2009 kl. 21:20

Jag skulle inte hänga upp mig så mycket på beskrivningen av biotoper, men det uppges att den trivs bland bl.a. björnmossor (som du har på bilden). Jag har hittat den här (eller något snarlikt) både i gamla betesmarker och längs mossiga vägkanter.

0

Cystoderma

Frida T

28 nov 2009 kl. 22:16

Jag menade lilacipes om den som stridvall rapportera från berghäll på artportalen. :)

Jo det kanske är som du säger om biotoper. Och mossan verkar ju rätt.

0

Cystoderma

Tony S

29 nov 2009 kl. 11:59

Det kan ev. vara ockragul grynskivling som blivit påverkad av kylan. De torra fr.k. ser ut ut att få en färg åt det hållet.

0

Cystoderma

Frida T

29 nov 2009 kl. 12:37

Men den har ju en lukt/odör som man sent ska glömma! T.o.m sporerna luktar ju av ockragul grynskivling…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone