Kan man få förslag på den här vaxingen (Hygrocybe, men Camarophyllus-typ) från i höstas? Växte i kalkrik ängsmark vid en stig, Dalarna. Lukt 0. Tyvärr har jag inte sparat något material.
Jag känner inte riktigt igen varesig ängs- eller jungfruvaxing (H. virginea), färgerna är fel. Dessutom brukar inte ängsvaxing växa på den lokalen (Klikten).
Här är en bild av ett tidigare fynd som jag bestämde till Camarophyllus cereopallidus Clémençon, Den är ju ganska lik.
Den gode Clémençon studerade ju ingående Camarophyllus (numera del av Hygrocybe) och publicerade en del i en känd artikel:
Clémençon H, 1982: Kompendium der Blätterpilze — Camarophyllus — Beiheft zur Z. Myk. 4.
Jag kan inte hitta C. (eller H.) cereopallidus i Funga N, den kanske har dykt upp med ett nyare namn någonstans.
Har någon en modern monografi om Hygrocybe som kan kolla upp arten? Tack.
Modern och modern - jag har Boertmanns bok om Hygrocybe från 1995.. (på engelska)
Jag kan citera vad han skriver om cereopallidus under “Insufficiently known taxa”:
“This species apparently resembles Hygrocybe virginea var. ochraceopallida, but differs in surprisingly short basidia ... Plate 144 in Dähncke (1993) is referred to Camarophyllus cereopallidus, which indicates that it could be a somewhat yellowish form of Hygrocybe virginea.”
Någon bestämd uppfattning om arten ges inte i IndexFungorum eller MycoBank heller.
Här uppfattar de den som en synonym till Hygrocybe virginea var. ochraceopallida:
http://www.funghiitaliani.it/index.php?showtopic=16774&mode=threaded
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.