0 386 visningar

14 svar

Skum vaxing

Karl S

29 nov 2009 kl. 11:05

Kan man få förslag på den här vaxingen (Hygrocybe, men Camarophyllus-typ) från i höstas? Växte i kalkrik ängsmark vid en stig, Dalarna. Lukt 0. Tyvärr har jag inte sparat något material.

Jag känner inte riktigt igen varesig ängs- eller jungfruvaxing (H. virginea), färgerna är fel. Dessutom brukar inte ängsvaxing växa på den lokalen (Klikten).

0

Frida T

29 nov 2009 kl. 11:34

Tycker det ser ut som ängsvaxingen. Det finns en blekare variant som dina skulle kunna passa in under. :)

0

Frida T

29 nov 2009 kl. 12:45

Hygrocybe pratensis var. pallidus var det jag tänkte på. :)

0

Karl S

29 nov 2009 kl. 15:40

Tack Frida, det är nog som du säger, fast den är något liten för ängsvaxing. Men stoleken är ingen bra karaktär…

0

svampstaff

7 dec 2009 kl. 00:26

Kolla lundvaxing?

0

Hans Myhre

7 dec 2009 kl. 01:01

Lundvaxing er det ikke. Hygrocybe pratensis var. pallidus er hvit oppå hatten ikke gul.Er ikke sikker på hav det kan være bare ved å se på bildet. Synd du ikke tok vare på den.

0

Irene A

7 dec 2009 kl. 10:26

Den är ju rätt liten - skulle kunna vara Hygrocybe ochraceopallida. Den räknas för det mesta som en varietet av H. virginea.

0

Hans Myhre

7 dec 2009 kl. 15:34

Tenkte også på den Irene men den er da ikke så gul..mer oker..men disse varietene variere også mye i fargene..

0

OveU

7 dec 2009 kl. 18:10

Hej Karl.
Nog tycker jag att det ser ut som en lite blekare H.pratensis.
Inte helt ovanlig har sett sådana
då och då.
Kanske beror på allt regnande.
Varianten pallida är mycket vitare.

0

Karl S

7 dec 2009 kl. 18:21

Tack för alla synpunkter.  Jo, jag accepterar att ängsvaxing kan ha dom här färgerna, men eftersom den är så liten ( 3 cm; den var liten ett annat år oxo) var jag inne på någonting i närheten av H. virgineus. Men jag klassar den nu som ängs.

0

sören g

7 dec 2009 kl. 22:10

Hej karl!Kan det inte vara hygrocybe laeta var flava som finns med i Boertmanns fina vaxsskivlingsbok?

0

Karl S

8 dec 2009 kl. 14:03

Ciao Sören, men H. læta är ju fetslemmig, och den här var nästan torr. Kör fortfarande med ängs-.

0

Karl S

8 dec 2009 kl. 14:47

Här är en bild av ett tidigare fynd som jag bestämde till Camarophyllus cereopallidus Clémençon,  Den är ju ganska lik.

Den gode Clémençon studerade ju ingående Camarophyllus (numera del av Hygrocybe) och publicerade en del i en känd artikel:

Clémençon H, 1982: Kompendium der Blätterpilze — Camarophyllus — Beiheft zur Z. Myk. 4.
Jag kan inte hitta C. (eller H.)  cereopallidus i Funga N, den kanske har dykt upp med ett nyare namn någonstans.
Har någon en modern monografi om Hygrocybe som kan kolla upp arten? Tack.

0

Irene A

8 dec 2009 kl. 15:31

Modern och modern - jag har Boertmanns bok om Hygrocybe från 1995.. (på engelska)
Jag kan citera vad han skriver om cereopallidus under “Insufficiently known taxa”:

“This species apparently resembles Hygrocybe virginea var. ochraceopallida, but differs in surprisingly short basidia ... Plate 144 in Dähncke (1993) is referred to Camarophyllus cereopallidus, which indicates that it could be a somewhat yellowish form of Hygrocybe virginea.”

Någon bestämd uppfattning om arten ges inte i IndexFungorum eller MycoBank heller.

Här uppfattar de den som en synonym till Hygrocybe virginea var. ochraceopallida:
http://www.funghiitaliani.it/index.php?showtopic=16774&mode=threaded

0

Karl S

8 dec 2009 kl. 19:37

Tack Irene, det var intressant information. Får väl kolla vidare…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone